Reisroute Zuidelijk Afrika: Kaapstad tot de Victoria Watervallen

by DutchieontheRoad
12 comments

In 2015 maakte ik een droomreis, van Kaapstad tot de Victoria Watervallen. In vier weken tijd legden we maar liefst 5818 kilometer af. Serieus. Een bizarre afstand en toch had ik geen gehaast gevoel. Ik zeg er wel eerlijk bij dat wij georganiseerd op pad waren dus we hoefden niet zelf te rijden. Dat maakt het toch iets comfortabeler 😉 Onder het genot van een glas Savannah Dry en goed gezelschap, vliegt zo’n rondreis voorbij. Dit was mijn reisroute door Zuidelijk Afrika.

Dag 1 t/m 3: Kaapstad

Op dag 1 vlogen wij met de KLM naar Kaapstad waar we in de avond arriveerden. Ideaal omdat er geen tijdsverschil is. Je duikt ’s avonds je bedje in en daags nadien sta je uitgerust op. No jetlag!

We hadden twee dagen de tijd om Kaapstad te ontdekken en dat is eerlijk gezegd veel te weinig voor deze veelzijdige stad. Ik ben echt verliefd geworden op Kaapstad en mijn advies zou zijn om minimaal vier dagen of langer uit te trekken. In twee dagen tijd kun je echter wel de nodige highlights zien. Zo bezochten wij de Tafelberg, de botanische tuin, het toeristische Waterfront en Kaap de Goede Hoop. Niet slecht in twee dagen tijd 🙂

Reisroute Zuidelijk AfrikaDag 4 & 5: Cederbergen

Cederbergen is een vrij onbekend gebied en je zult hier vrij weinig toeristen treffen. Dit prachtige gebied ligt een paar uur rijden ten noorden van Kaapstad en is een perfecte stop-over naar de grens van Namibië. Dit ruige gebied heeft indrukwekkende rotsformaties en is met zijn 250 kilometer aan wandelpaden ideaal voor wandelaars. Ik had hier best nog een dagje langer willen blijven 😉

Reisroute Zuidelijk AfrikaDag 6: Oranjerivier in Namibië

Het is een flink stuk rijden, maar dan heb je ook een overnachtingsplek. Net over de grens van Namibië ligt de Oranjerivier. Hier is een prachtige campsite aan de oever van de Oranjerivier. De ideale plek om even bij de te komen van een lange reisdag en om te kanoën over de rivier.

Dag 7: Fish River Canyon

In de middag trekken we weer verder richting Fish River Canyon, waar we vlakbij de canyon kamperen.  Maak een mooie wandeling en geniet van de prachtige Afrikaanse zonsondergang onder het genot van een hapje en een drankje. Life is Good!

Reisroute Zuidelijk AfrikaDag 8 & 9: Het spookstadje Lüderitz

Ik ben wel toe aan een vrije dag en gelukkig is deze in zicht. We rijden naar de Atlantische kust, naar het vreemde stadje Lüderitz. Onderweg zien we onze eerste spiesbokken en dat is zo’n geweldig gezicht. Spiesbokken zijn toch wel het ‘gezicht’ van Namibië. Lüderitz is een eigenlijk een klein Duits dorp en je hebt hier de mogelijkheid om het spookstadje Kolsmankop of het Sperrgebied te bezoeken. Wij kiezen voor Kolsmanskop en een vrije middag. Mocht je geen interesse hebben in spookstadjes, kun je Lüderitz best overslaan. Ik vond het een  saai en ietwat vreemd dorpje (de lokale pub is overigens wel erg gezellig 😉 ) Persoonlijk  zou ik  deze twee dagen lekker ergens anders spenderen 😉

Reisroute Zuidelijk AfrikaDag 10, 11, 12: Namib-Naukluft , Sesriem en Sossusvlei

We laten de Atlantische kust achter ons en rijden richting Namib-Naukluft. Hier zetten we onze tenten op in de woestijn. Het is een eenvoudige campsite, maar dat mag de pret niet drukken. Hier ben je één met de natuur en de zonsondergang is magisch mooi. ’s Ochtends vinden we hyena sporen naast onze tent en we ontbijten met verse wentelteefjes. Dit is kamperen in Afrika!

Op dag 11 arriveren  we ‘s middags eindelijk in Sesriem. Hier kijk ik heel erg naar uit want morgen gaan we eindelijk naar de Sossusvlei. We hebben geluk met ons plekje op de campsite want vanaf hier mogen we al om  5.00 uur richting de Sossusvlei.

Op dag 12 is het dan eindelijk zover. Ik beklim Dune 45, ben getuige van een prachtige zonsopopkomst en breng een bezoek aan het surrealistische Deadvlei. Namibië is zo ontzettend mooi!

Reisroute Zuidelijk AfrikaDag 12:  Solitaire

Het is gelukkig maar een klein stukje naar Solitaire dus we doen het rustig aan op dag 12. We hebben de tijd en rijden in de middag richting dit piepkleine ‘dorpje’. Solitaire is natuurlijk bekend om  de Nederlandse schrijver Tom van der Lee. Uiteraard moet je de bekende appeltaart van Solitaire geproefd hebben en hij is heerlijk!

’s Avonds bezoeken we Naankuse, een opvang voor cheeta’s. Hier zie ik eindelijk mijn eerste cheeta’s. Het zijn inmiddels semi wilde cheeta’s, maar het zijn en blijven cheeta’s.

Reisroute Zuidelijk AfrikaDag 13 & 14: Swakopmund

In de ochtend gaan we op pad met Boesman en hij vertelt ons alles over de woestijn. Wow, wat een interessante man en wat kan hij vertellen. Ik ben zwaar onder de indruk. We verlaten Solitaire en reizen verder naar Swakopmund, een leuke havenplaats aan de Atlantische kust.

Swakopmund is echt een hele leuke stad waar je makkelijk een aantal dagen kunt verblijven. Wij hebben slechts anderhalve dag en deze willen we goed gebruiken. We winkelen in het leuke centrum, chillen op een terrasje, bezoeken Walvisbaai, gaan quadbiken in de zandduinen van Swakopmund en sluiten dag 14 af met sandboarden. Wat is dit een leuke plek! Ik had hier nog graag een extra dag willen verblijven.

Reisroute Zuidelijk AfrikaDag 15: Spitzkoppe

We trekken weer het binnenland in en arriveren na een lange reisdag bij Spitzkoppe, waar we verblijven op een eenvoudige campsite. In de namiddag maken we een mooie wandeling door dit ruige gebied. We zien meerdere rotstekeningen en zien op afstand zelfs een luipaard. De lokale gids was ‘not amused’ dat dit dier zich zo dicht bij de wandelpaden bevond en we moesten dan ook enigszins gehaast terug naar de campsite.

Dag 16, 17, 18: Etosha National Park

We vertrekken extra vroeg zodat we rond de middag al in Etosha National Park arriveren. We verblijven drie nachten in Etosha en dat vind ik heerlijk! Onze campsite heeft een heerlijk zwembad waar je kunt relaxen en een prachtige verlichte waterplek waar de dieren ’s avonds komen drinken. Hier zie ik de mooiste zonsondergang ooit!!!

De komende twee dagen staan in het teken van safari! I love safari! Etosha is enorm uitgestrekt en je ziet de dieren vooral rondom de waterplekken. Water is het magische woord in Etosha. We zien vele olifanten, zebra’s, neushoorns, giraffen, springbokken, spiesbokken, struisvogels, kudu’s, leeuwen en veel meer. Etosha is fantastisch.

Reisroute Zuidelijk AfrikaDag 19: naar Popa Falls

Het is tijd om Etosha National Park achter ons te laten en we hebben een lange reisdag voor de boeg. We rijden naar het uiterste noorden van Namibië, Popa Falls. Dit is slechts een korte tussenstop voor het volgende hoogtepunt. Morgen steken we de grens over naar Botswana. Op naar de Okavango Delta.

Dag 20, 21, 22: Okavango Delta

We hebben drie dagen de tijd om de Okavango Delta te bezichtigen en dat kan ik alleen maar van harte aanbevelen. De Delta is schitterend en dit is écht Afrika op zijn puurst. We kamperen één nacht wild op een klein en onbewoond eiland en één nacht op een campsite op Hippo Island. We verkennen de Delta per mokoro en varen door een labyrint van slootjes. Onderweg zie je vele vogels, kikkers en zo nu en dan spot je zelfs een nijlpaard. Super spannend!

Reisroute Zuidelijk AfrikaDag 22: Even terug naar Namibië

Nog nagenietend van al dat moois, keren we even terug naar Namibië. We rijden naar het oosten en overnachten aan de oever van de Kwandorivier. Hier overnachten we op een heerlijke campsite en we genieten ’s avonds van een prachtige zonsondergang onder het genot van een grote bak popcorn. Yum! Morgen verlaten via het oosten Namibië weer en keren terug naar Botswana. Het is tijd voor Chobe National Park.

Dag 23, 24, 25: Chobe National Park

We steken weer de grens over naar Botswana en overnachten net buiten het Chobe National Park. Chobe staat natuurlijk bekend om zijn grote olifantenpopulatie. We gaan twee keer op Game Drive en maken een prachtige bootsafari.  Onder het genot van een drankje varen we over de Chobe River en zien we vele olifanten, nijlpaarden, krokodillen en talloze vogels.  Chobe National Park is ongekend mooi!

Reisroute Zuidelijk AfrikaDag 25, 26, 27: Victoria Watervallen

Het is slechts een klein stukje rijden naar de grens van Zimbabwe dus we vertrekken ’s middags pas richting de grens. Op deze manier kunnen we nog een ochtend gamedrive door Chobe maken 😉

De komende dagen vermaken we ons meer dan uitstekend bij de Victoria Watervallen. We bezoeken de watervallen zowel vanuit Zimbabwe als Zambia. Ik kan beide kanten zeer aanbevelen. Ik maak een fantastische helikoptervlucht, maar verbaas me wel over de extreme hoge excursieprijzen. Echt absurd, maar het is wel bizar mooi.

Reisroute Zuidelijk AfrikaDag 28 & 29: Terug naar Amsterdam

Time flies when you’re having fun. We vliegen terug naar Johannesburg om vervolgens de nachtvlucht terug naar Amsterdam te nemen.

Terugblik op mijn reis door Zuidelijk Afrika

Als ik alles terug lees, denk ik wel “wat een bizar druk programma”. Niets was minder waar. Natuurlijk waren er wel wat plaatsen waar ik wat langer had willen verblijven, maar ik heb rondreizen gemaakt met een drukker programma. Het was een goed gebalanceerde reis en niemand klaagde over een overvol programma. We hadden een super leuke groep en naarmate de reis vorderde, werd de groep alsmaar closer. Ik heb meerdere groepsreizen gemaakt (ja…deze kunnen écht gezellig zijn), maar dit was ongetwijfeld de leukste groep ooit. Mensen namen serieus afscheid van elkaar met tranen in de ogen. We hadden zo nog een maand extra met elkaar willen reizen. Dat is toch best bijzonder. Deze reis is en blijft de mooiste reis die ik ooit gemaakt heb 🙂

Reisroute Zuidelijk Afrika

Welke reis heeft eigenlijk op jullie het meeste indruk gemaakt? Ik ben benieuwd.