Reisroute: Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho in drie weken

by DutchieontheRoad
5 comments

Afrika is by far mijn favoriete continent. Deze rondreis was mijn eerste kennismaking met Afrika en ik was meteen verkocht. De combinatie natuur, cultuur en wildlife is hélemaal mijn ding! Drie landen in drie weken klinkt erg veel maar dat viel best mee. Zuid-Afrika is zo groot dat je hier makkelijk weken kunt rondreizen, maar Swaziland en Lesotho zijn kleine landjes die ideaal zijn voor een uitstapje voor een paar dagen. Dit was mijn reisroute door Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho in drie weken.

Reisroute Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho: vliegen naar Johannesburg

Met de KLM vlieg je op dag 1 in elf uur rechtstreeks naar Zuid-Afrika en dat is toch wel zo prettig. Een groot voordeel van Zuid-Afrika is dat er geen tijdsverschil is. Ik had een dagvlucht en arriveerde rond 20.00 uur in Johannesburg. Hup naar het hotel, douchen en naar bed. De volgende dag ben je meteen fris en fruitig zonder jetlag. Ideaal!!

Dag 2 & 3: Panoramaroute via Graskop

Johannesburg laat ik voor wat het is (dat komt een andere keer wel). We rijden naar het oosten naar de provincie Mpumulanga. Deze provincie wordt ook de ‘Plek waar de zon opkomt’ genoemd, maar dat geldt niet voor deze twee dagen, haha. Dat neemt echter niet weg dat de Panoramaroute een prachtige route is om te rijden. De eerste nacht overnachten we in Graskop. We bezoeken God’s Window (zonder uitzicht helaas), Bourke’s Luck Potholes en stoppen bij schitterende uitzichtpunten. Wat een prachtige route, maar de volgende keer hoop ik op iets helderder weer 😉 Aan het einde van dag 3 arriveren we in Kruger National Park en zien we onze eerste impala’s (verrassend hoe blij je de eerste dag kunt zijn met een impala )

Reisroute Zuid-Afrika, Swaziland, LesothoDag 4 & 5: Kruger National Park

We verblijven in Kruger National Park in Skukuza Rest Camp, een ideale uitvalsbasis. De traditionele rondavels zijn té leuk voor woorden. Ze zijn basic maar alles wat je nodig hebt is aanwezig…inclusief braai. Wat heeft een mens nog meer nodig in Afrika 😉 Op dag 4 gaan we met open terreinwagens op zoek naar wild in het Krugerpark. Natuurlijk staat dit wildpark om de ‘Big Five’ maar pin je niet vast op deze dieren. Wij zagen ontzettend veel dieren, behalve de leeuw. Balen! Overigens zagen we wel een luipaard. Aan het einde van de dag arriveren we bij onze nieuwe accommodatie in Pretoriuskop. ‘s Avonds maken we een nachtsafari, maar deze loopt letterlijk en figuurlijk in het water. Als verzopen katten keren we vroegtijdig terug. De volgende ochtend is het tijd om Krugerpark te verlaten. We maken een laatste ochtendsafari en hebben een lange reisdag voor de boeg. Op naar Swaziland waar we ‘s avonds arriveren in Mlilwane National Park.

Reisroute Zuid-Afrika, Swaziland, LesothoDag 6: Swaziland

Een vrije dag….woehoe. Daar was ik heel erg aan toe. We verblijven in onwijs leuke beehives, een soort bijenkorf. Tussen de beehives loopt klein wild zoals wrattenzwijnen, impala’s en nyala’s. Met name de wrattenzwijnen kunnen wel eens een schijnaanval doen dus zo nu en dan zie ik een sprintende toerist met pumba in zijn kielzog

We hebben geen zin in een georganiseerde tour deze dag en gaan met een aantal mensen zelfstandig op pad. Je mag zelfstandig door het wildpark lopen, mits je dit bij de receptie van het restcamp aangeeft. Wij kiezen bepaalde wandeling en dan weet de receptie hoe lang je ongeveer onderweg bent. Het is een super mooie wandeling en onderweg zien we impala’s, gnoes en nijlpaarden. ‘s Middags geniet ik van een vrije middag en ‘s avonds worden we getrakteerd op een traditionele dansvoorstelling.

Reisroute Zuid-Afrika, Swaziland, LesothoDag 7 & 8: St. Lucia en Hluhluwe National Park

We laten Swaziland achter ons en rijden verder naar St. Lucia waar we aan het begin van de middag arriveren. St. Lucia is een relaxt dorpje waar je even kunt relaxen. Aan het einde van de middag maken we een riviercruise om nijlpaarden en krokodillen te spotten want daar staat St. Lucia bekend om. Ik heb nog nooit zo ontzettend veel nijlpaarden gezien.

De volgende dag gaat we wekker vroeg…heel erg vroeg. Het is tijd om Hluhluwe National Park te bezoeken. Ook in dit wildpark komt de Big 5 voor en we hopen uiteraard op een leeuw. Ook de witte en zeer zeldzame zwarte neushoorn komen hier voor. Qua vegetatie vind ik dit park mooier dan Krugerpark, maar qua wildlife viel het een beetje tegen. Weer geen leeuw. Tja…die dingen gebeuren. Desondanks is Hluhluhwe meer dan de moeite waard om te bezoeken.

Dag 9 & 10: Drakensbergen

We verlaten St. Lucia en rijden naar de Drakensbergen, één van de mooiste gebieden van Zuid-Afrika. Aan het einde van de middag arriveren in de Drakensbergen en genieten van een onwijs luxe hotel met een fantastisch panorama uitzicht. Wow…wat is het hier ontzettend mooi! Daags nadien maken we een prachtige wandeling in het nationale park en genieten van een vrije middag in het hotel. Life is good!

Reisroute Zuid-Afrika. Swaziland, LesothoDag 11, 12 & 13: Lesotho

We hebben een lange, maar bijzonder mooie reisdag voor de boeg. We rijden verder door de Drakensbergen en rijden aan de oostkant het prachtige Lesotho binnen. Dit kleine koninkrijk ligt op een hoogte tussen de 1400 en 3500 meter. Inmiddels is de weg naar Semonkong verbetert maar toen ik er was, viel het niet mee en arriveerden we pas aan het einde van de middag in onze lodge.

De Semonkong Lodge is de ideale uitvalsbasis om de plaatselijke bevolking te ontmoeten en meer te weten te komen over de Basotho-cultuur. De omgeving is prachtig en je verveelt je hier geen minuut. Maak een wandeling naar de hoogste waterval van Zuidelijk-Afrika, ga paardrijden, mountainbiken, abseilen of laat je rondleiden door de plaatselijke jeugd naar verborgen rotstekeningen. Er is ontzettend veel te zien en doen en Lesotho zal je hart veroveren.

Reisroute Zuid-Afrika Swaziland en LesothoDag 14: Graaff Reinet

We hebben een lange reisdag naar Graaff Reinet voor de boeg waar we ‘s middags arriveren. Graaff Reinet is één van de oudste Europese stadjes in Zuid-Afrika, met meer dan 200 nationale monumenten. Heel eerlijk gezegd kan Graaff Reinet mij niet bekoren, maar ik nam dan ook met pijn in mijn hart afscheid van Lesotho. Het contrast was gewoon te groot.

Dag 15 & 16: Tsitsikamma National Park

We nemen ‘s ochtends nog een kijkje in Graaff Reinet en reizen vervolgens verder naar Tsitsikamma National Park. De regen komt met bakken naar beneden die dag en verbazingwekkend genoeg maakt mij dat niet uit. We verblijven in een prachtige boshut en de omgeving is echt wonderschoon! Ik word erg blij van dreigende luchten en ga dan ook meteen met mijn camera op pad. We zijn eindelijk aan de kust.

Tsitsikamma National Park heeft een grote verscheidenheid aan flora en fauna en wij zagen zelfs walvissen voorbij zwemmen. Daags nadien staat de zon hoog aan de hemel…perfect wandelweer. We vermaken ons de hele dag met wandelen, fotograferen en het spotten van klein wild. Tsitsikamma is zonder enige twijfel één van mijn favoriete natuurparken 🙂

Reisroute Zuid-Afrika, Swaziland, LesothoDag 17 & 18: Via Knysna naar Plettenberg Bay en Oudtshoorn

We reizen verder naar Oudtshoorn, maar niet voordat we een kijkje genomen hebben in het kleine stadje Knysna. Net als de grotere steden in Afrika, heeft Knysna sloppenwijken. Wij mogen een kijkje nemen in één van de townships en worden van harte welkom geheten. We maken kennis met de lokale bevolking en eten een heerlijke lunch in een klein restaurantje.

Na deze korte tussenstop vervolgen we onze weg naar Plettenberg  Bay waar we ‘s middags een geweldige walvistour ondernemen. Het is stralend weer en we zien twee mannetjes strijden om één vrouwtje. Heel bijzonder om te zien.

Aan het einde van de middag arriveren we eindelijk in Oudsthoorn. Deze stad staat bekend om de vele struisvogelsfarms en daags nadien bezoeken we dan ook een dergelijke boerderij. Een vreselijke tour waar ik dan ook geen positief woord over zal zeggen. Gewoon niet doen…klaar! Waarom moet je dan wel naar Oudtshoorn? Nou…de Cango grotten zijn zeker de moeite waard en absoluut één van de mooiste grotten die ik ooit gezien heb. Tel daarbij een gids op die het Avé Maria zingt in de grotten en dan heb je kippenvel over je hele lichaam. Wat een bijzonder moment! ‘s Middags bezoek ik Cango Wildlife Ranch want dan heb ik ieder geval nog een leeuw gezien, haha.

Reisroute Zuid-AfrikaDag 19 t/m 22: Via Stellenbosch naar Kaapstad

Onderweg naar Kaapstad bezoeken we Stellenbosch. Veel toeristen willen hier absoluut naar toe want dit is natuurlijk hét wijngebied van Zuid-Afrika, maar aangezien ik geen druppel alcohol drink vind ik er geen drol aan 😉 Gaspedaal in en snel naar Kaapstad zou ik zeggen.

Ik was in onze zomer (de winter in Zuid-Afrika) in Kaapstad en deze stad kon mij toen helaas niet bekoren. Twee jaar later keerde ik terug en werd helemaal verliefd op deze wereldstad. Niet in de winter bezoeken dus 🙂 Er is enorm veel te doen in Kaapstad en je zal keuzes moeten maken. Dat valt niet mee. Beklim de Tafelberg, bezoek Kaap de Goede Hoop, wandel door de Botanische tuinen van Kaapstad of ga naar Robbeneiland. Je kunt je makkelijk een volle week vermaken in Kaapstad. Het is inmiddels één van mijn favoriete steden.

Reisroute Zuid-AfrikaReisroute Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho: terug van Kaapstad naar Amsterdam

Op dag 22 had ik een nachtvlucht van Kaapstad naar Amsterdam waar ik ‘s ochtends vroeg arriveer. Ook hier weer geen tijdsverschil dus als je een beetje kunt slapen tijdens de vlucht, kom je enigszins fris en fruitig aan op Schiphol 🙂

Ik vond deze reisroute door Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho een hele prettige route en een ideale kennismaking met Afrika. Voor mij stond vast dat ik zeker een keer terug zou gaan naar Zuid-Afrika, maar wel in een ander seizoen. De Afrikaanse winters kunnen toch best koud zijn. De lente of herfst is de ideale periode. Inmiddels heb ik Zuid-Afrika twee keer bezocht en een derde keer sluit ik zeker niet uit 🙂 Wil je trouwens meer handige tips over reizen door Zuid-Afrika? Lees dan dit artikel over veiligheid, stekkers, verkeer, ziektes en malaria.

Wat vinden jullie van mijn reisroute door Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho?