Reisroute Vietnam: Hoogtepunten in drie weken

by DutchieontheRoad
5 comments

Vietnam was mijn eerste kennismaking met Azië en het smaakte naar meer. Wat was ik onder de indruk de eerste dagen, alles was nieuw voor mij. De toeterende brommers, de uitlaatgassen van de miljoenenstad Ho Chi Minh City, de drukkende temperatuur, viezigheid op straat…dit had ik allemaal nog nooit gezien. Ondanks de vele indrukken vond ik het geweldig. Vanaf dag één was ik verliefd op de Vietnamese keuken, haha. Ik heb in drie weken de hoogtepunten van Vietnam gezien en dat was prima te doen. Benieuwd naar mijn reisroute door Vietnam? Lees dan snel verder.

Reisroute Vietnam

De meeste mensen reizen van zuid naar noord of andersom. Ik vond het zelf wel heel prettig om in het zuiden te starten. Je maakt meteen kennis met het drukke en chaotische Ho Chi Minh City waardoor je snel met het drukke verkeer om leert gaan. Verder vond ik het noorden indrukwekkender dan het zuiden. De Mekong Delta vond ik ook absoluut een hoogtepunt maar de grote hoogtepunten waren toch wel de omgeving van Sapa en Halong Bay. Het zou jammer zijn als je zou starten met deze hoogtepunten. Ik ben persoonlijk van mening dat je beter kunt opbouwen en dat het daarom raadzamer is om van zuid naar noord te reizen, maar dat is een persoonlijke mening.

Ik heb onderstaande route in 22 dagen afgelegd en dat was prima te doen. Wel heb  gebruik gemaakt van de nachttrein en van twee binnenlandse vluchten. Wil je iets relaxter reizen of meer zien, dan is vier weken aan te raden. Je kunt dan echt optimaal van dit mooie land genieten.

Dag 1 t/m 3: Amsterdam  – Ho Chi Minh City

Via Kuala Lumpur vlieg ik naar Ho Chi Minh City oftewel Saigon waar ik vroeg in de ochtend arriveer. Zoals ik al aangaf was Vietnam mijn eerste kennismaking met Azië en ik moet dan ook even acclimatiseren. Ik vertrok in Nederland in de sneeuw dus het klimaat is enigszins wennen, haha. Dag 2 doe ik het dan ook lekker rustig aan en doe ik vrij weinig. Ik maak kennis met het absurde verkeer, leer oversteken en eet mijn eerste Vietnamese springrolls. Die smaken naar meer Dag 3 ga ik voor het eerst op pad en wel naar de Cau Dai tempel in Tay Ninh en de Cu Chi tunnels. Wow…wat wat dat indrukwekkend.

Reisroute door VietnamDag 4 & 5: Overnachten in de Mekong Delta

Ik ben blij het drukke Ho Chi Minh achter mij te laten want dit blijkt toch niet helemaal mijn stad te zijn. Veel te druk. We gaan richting de Mekong Delta, één van de hoogtepunten van Vietnam. De Mekong Delta mag echt niet ontbreken in je reisroute door Vietnam. Er zijn kleine dorpjes, drijvende markten en prachtige groene rijstvelden. De delta is groen en vruchtbaar. We maken kennis met ons gastgezin waar de we nacht doorbrengen. Wat een lieve familie en dat kleine schattige omaatje vergeet ik nooit meer. We eten één van de lekkerste maaltijden ooit en genieten van de gastvrijheid. Wat een bijzondere ervaring. Aan het einde van dag 5 zijn we weer terug in Ho Chi Minh en stappen op de nachttrein naar Nha Trang.

Dag 6 & 7: Chillen in Nha Trang

De afgelopen jaren is Nha Trang blijkbaar ‘overgenomen’ door vele Russische toeristen (van horen zeggen) maar toen ik was, was er geen Rus te bekennen. Dus…ik vond het toen een leuke badplaats 😉 Na de vele indrukken van de eerste dagen Vietnam, is het wel zo prettig om even te relaxen op het strand. Ondanks het feit dat ik geen liefhebber ben van snorkelen, laat ik mij toch overhalen om te gaan snorkelen. Heel eerlijk gezegd heb ik niet veel vissen gezien want ik had iets te veel medicatie tegen zeeziekte genomen, waardoor ik de halve middag heb geslapen op de boot. Oeps. Ik kan vooral een bezoek aan Po Nagar Cham Tower en de Long Son Pagode aanraden. Heb je nog tijd over? Verwen jezelf en ga naar de modderbaden in  het I-resort. Heerlijk om even bij te komen.

Reisroute VietnamDag 8: Quy Nhon

Wij doen Quy Nhon aan als tussenstop onderweg naar Hoi An. Ik vond het persoonlijk jammer dat we hier slechts één dag waren want dit is echt een relaxt stadje. Het toerisme staat hier nog in de kinderschoenen en je struikelt hier dan ook niet over de toeristen en dat is best fijn. Quy Nhon heeft kilometers lang strand, mooie boulevards en verse vis en schelpdieren. Wij hebben dan ook heerlijk vis gegeten.

Dag 9 t/m 12: Hoi An…het leukste stadje van Vietnam

Pinnen voor later 🙂

Reisroute door Vietnam

You may also like

5 comments

Maaike 13 mei 2019 - 14:50

Zooo leuk! Ik zou heel graag naar Vietnam willen gaan!

Janet 14 mei 2019 - 19:48

Vietnam staat hoog op mijn lijstje. Ik heb de Lonely Planet zelfs al binnen! Ik vind je foto’s echt prachtig, heel mooi gemaakt.

Linda 15 mei 2019 - 05:55

Wij zijn helaas nog nooit in Vietnam geweest. Het is wel een van de weinige Aziatische landen waar ik wel graag eens heen zou gaan. Een tweedaagse trekking in sapa klinkt geweldig en ook ha long Bay lijkt me super mooi. Ho Chi Minh lijkt me chaotisch, kan me voorstellen dat je daar even moet acclimatiseren

Anne - Ditisanne.nl 17 mei 2019 - 11:01

Mooi! Wij wilden eigenlijk dit jaar naar Vietnam, zoals jij ook aangeeft leek de combinatie natuur, cultuur en geschiedenis ons erg mooi. Maar helaas konden we onze gespaarde KLM-punten niet op vluchten naar Vietnam inwisselen en hebben we nu maar voor Argentinie gekozen. Maar ik hoop echt nog eens naar Vietnam te gaan, zeker nu ik jouw blog lees. Hoi An staat inderdaad bij mij bovenaan het verlanglijstje!
Anne – Ditisanne.nl onlangs geplaatst…Florence: De highlights van deze Toscaanse stadMy Profile

Kim 3 juni 2019 - 12:57

Fijn om te lezen dat rondreizen door Vietnam ook in drie weken te doen is. Mooie blog!