Reisroute Thailand: Drie weken backpacken in Thailand

by DutchieontheRoad
7 comments

De kogel is door de kerk. Je hebt besloten naar Thailand te gaan. Goede keus maar hoe nu verder? Je wilt uiteraard zo veel mogelijk van het land zien maar je hebt geen zin om als Speedy Gonzales door Thailand te rennen. Je gaat op zoek in de bekende zoekmachine wat je allemaal wilt zien, schaft een Lonely Planet aan en vervolgens kom je tot de ontdekking dat het niet meevalt om alles in drie weken te proppen. Verhip…ik kom dagen tekort! Gefeliciteerd! Welkom in mijn wereld want ik had hetzelfde probleem. Vandaag deel ik mijn reisroute door Thailand met jullie en onderbouw ik de keuzes die ik heb gemaakt.

Reisroute Thailand: Bangkok meteen links laten liggen

Pardon!? Waarom zou je dat doen? Iedere reiziger die ik onderweg heb gesproken was meteen begonnen met een paar dagen Bangkok. Iedereen, maar dan ook iedereen, was unaniem: Bangkok is een vreselijke stad waar je zo snel mogelijk weg moet. Ik heb serieus geen enkele reiziger gesproken die enthousiast was over Bangkok. Een Mexicaanse vergeleek Bangkok zelfs met Mexicostad! Nou ben ik daar nog nooit geweest maar de verhalen heb ik natuurlijk ook wel gehoord. Zou het echt zo erg zijn!?

Reisroute Thailand

Bezoek Bangkok aan het einde van je reis

Ik had Bangkok BEWUST aan het einde van mijn reis ingepland en dat bleek een schot in de roos te zijn. In tegenstelling tot iedereen, was ik wel enthousiast over Bangkok. Ik was serieus erg huiverig voor mijn laatste dagen in Bangkok omdat ik al zo vaak gewaarschuwd was. Het zou een grote, vieze, onvriendelijke stad zijn waar je door iedereen opgelicht zou worden. Nou…viel dat even mee. Oké, het is inderdaad immens groot en het is er inderdaad niet heel schoon, maar ik vond ze niet onvriendelijk en die oplichtpraktijken vond ik ook wel meevallen. Ik ben de laatste die zal ontkennen dat je niet opgelicht zal worden want dat gebeurt wel degelijk, maar als je je even inleest, kun je de schade wel degelijk beperken. En daar zit nou net het verschil!

Ik vond Bangkok reuze meevallen en dat zal ik ook ongetwijfeld zo hebben ervaren omdat ik al 2,5 week in Thailand was. Je hebt al meer ervaring met de Thaise gebruiken, eventuele oplichtpraktijken, gebruik van openbaar vervoer enz. Plan daarom Bangkok in aan het einde van je reis. Kun je meteen de laatste souvenirs inslaan.

Dag 1: Amsterdam – Bangkok

Sukhothai, het mooiste stukje Thailand

Na aankomst, liet ik mezelf heel erg lui ophalen door een airport shuttle en genoot van een keurig hotel met zwembad nabij de luchthaven. Was dat even een lekker begin van mijn vakantie. Ik zou daags nadien om 7.00 uur weer verder vliegen naar Sukhothai en daarom overnachtte ik één nacht nabij de luchthaven. Dikke prima!

Om 5.00 uur in de ochtend liet ik mezelf weer keurig netjes afzetten bij de luchthaven en vloog naar Sukhothai. Ik wilde koste wat kost naar deze oude historische stad. Om het mezelf gemakkelijk te maken – waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan – vloog ik in 70 minuten naar Sukhothai. Dat is toch een stuk relaxter dan de hele dag in de bus of trein. Ik arriveerde om 9.30 uur in mijn guesthouse, liet mijn bagage achter en huurde meteen een fiets om deze oude historische stad te verkennen. Ideaal!

Dag 2 t/m dag 3: Sukhothai

Het relaxte noorden: Chiang Mai

Vanuit Sukhothai nam ik de openbare bus naar Chiang Mai. Touringcars zijn serieus erg goed in Thailand. Het kost geen drol en ze hebben airconditioning…hang de vlag uit! Ik had me voorgenomen lekker de tijd te nemen voor Chiang Mai en daar heb ik absoluut geen spijt van. Eenmaal gearriveerd in mijn hostel, informeert men voor de zekerheid of het klopt dat ik voor zes nachten heb gereserveerd. Jazeker, dat klopt. Ze vragen zich af wat ik vijf dagen in Chiang Mai kom doen en eventjes maak ik me zorgen. Zou ik hier zo snel uitgekeken zijn? Nou, nee hoor!

Er is meer dan voldoende te doen in deze omgeving dus trek minimaal drie dagen uit voor deze leuke stad. Door medische problemen was het achteraf ook maar goed dat ik langer in Chiang Mai was want hierdoor kon ik ook twee halve dagen rust nemen die ik gewoon nodig had op dat moment. Ik bezocht heel veel tempels, het Elephant Retirement Park, de nightmarket, Art in Paradise en ontdekte een schitterende geheime tuin.

Dag 4 t/m dag 9: Chiang Mai

Bann Phor Liang Meun

Bakken op het strand: Ao Nang

Ik ben van nature helemaal geen strandganger. Je zult mij zelden in de zon zien en niets doen is niet voor mij weggelegd. De Thaise stranden bezoeken stond dan ook niet hoog op mijn lijstje. Ik vond het er prachtig uitzien op de foto’s maar ik weet dat ik gewoon erg onrustig word als ik op het strand lig. Buiten dat word ik serieus heel snel zeeziek en dat is nou niet bepaald handig met al die tropische eilanden. Naar Thailand gaan en helemaal geen strand zien, vond ik ook niet kunnen dus het duurde even voordat ik mijn volgende bestemming had gevonden. Het werd Ao Nang, gelegen in de prachtige provincie Krabi.

Het wonderschone Krabi

Ao Nang is een populaire badplaats, gelegen tussen de prachtige karstgebergtes van Krabi. Vanuit Ao Nang bezocht ik één van de mooiste stranden van Thailand, Railey Beach. Dit prachtige strand ligt op slechts vijftien minuten varen van Ao Nang dus dat is zelfs voor mij te doen 😉 Ik bezocht het strand van Ao Nang, volgde een bijzondere creatieve workshop en ergerde mezelf aan de opdringerige Indische mannen van de vele restaurants (Nee, ik ben je vriendin niet en wil al helemaal niet bij jullie eten). Uiteraard spendeerde ik ook een dagje op Railey Beach. Wat een plaatje…en ik heb maar liefst twee uur op het strand gelegen. Ik ben er nog trots op, haha.

Dag 10 t/m dag 12: Ao Nang

Ao Nang

Natuurschoon in Khao Sok National Park

Ik had twee must-sees in Thailand waaronder Khao Sok National Park. In dit prachtige nationale park valt de meeste regen in heel Thailand en dat heb ik geweten 😉 Reizen in het regenseizoen is natuurlijk altijd een risico maar ik waagde de gok.

Vanuit Ao Nang nam ik de minibus naar Khao Sok. In plaats van drie uur duurde deze rit maar liefst zes uur! Ik kwam tot de conclusie dat ze in Thailand echt niet kunnen rijden en dat ik misschien best wel eens pech kon hebben met het weer. De laatste dagen had ik de weersvoorspellingen goed in de gaten gehouden want deze waren niet al te best. Hoe dichter we bij Khao Sok kwamen, hoe meer overstroomde wegen ik zag onderweg. Eenmaal gearriveerd in mijn geweldige accommodatie bleek dat die ochtend het restaurant bijna was overstroomd dus dat beloofde niet veel goeds.

Dat is pech…de zon is weg

Uiteindelijk viel het toch nog mee. Ik had dolgraag een tweedaagse jungletour willen maken, inclusief overnachting op het meer, maar vanwege het slechte weer heb ik dat plan bijgesteld. Gelukkig kon ik nog een extra nacht boeken in mijn guesthouse en daarnaast regelde ik een eendaagse tour over het meer. Ook prima! Met maar liefst zes Nederlanders maakten we er een gezellige dag van. Al met al vond ik het geweldig maar beter weer zou toch wel fijner zijn geweest.

Dag 13 t/m dag 14: Khao Sok Sok National Park

Khao Sok National Park

Historie en prachtige natuur in Kanchanaburi

Vanuit Khao Sok had ik een zeer lange reisdag voor de boeg. Ik wilde dolgraag de nachttrein ervaren in Thailand en daarom prijsde ik mezelf gelukkig dat ik in Ao Nang op de valreep nog een treinkaartje had weten de bemachtigen. Anders had ik moeten vliegen, wat ik achteraf gezien beter had kunnen doen. Maar ik heb met de nachttrein gereisd 😉 Het complete verhaal lezen jullie nog wel eens. Vanuit Khao Sok nam ik de bus naar Surat Thani waar ik op de nachttrein stapte naar Bangkok, en vanuit Bangkok nam ik de minibus naar Kanchanaburi. Na maar liefst 24 uur (!!!) arriveerde ik eindelijk in Kanchanaburi…en kon ik eindelijk bijslapen.

Superleuke en gezellige dagtrip in de omgeving

Ik wilde graag nog een beetje geschiedenis meepakken en dan moet je uiteraard naar Kanchanaburi. Omdat ik door de vertraging nog maar één hele dag over had, besloot ik alsnog een tour te boeken zodat ik alle highlights in een dag kon bezichtigen. Dat bleek een goede keus te zijn want het was een erg leuke en indrukwekkende dag. We bezochten uiteraard de Erawan watervallen die helaas een beetje tegenvielen omdat in Kanchanaburi nog te weinig regen was gevallen. Verder gingen we naar de indrukwekkende Hellfire Pass, de Death Railway en uiteraard mocht de Bridge over de River Kwai ook niet te ontbreken. Het was een lange en vermoeiende dag maar zeker de moeite waard.

Dag 15 t/m dag 17: Reis naar Kanchanaburi via Bangkok en uiteindelijk maar één vrije dag

Shoppen in Bangkok

En toen was het tijd om bijna naar huis te gaan. Met de minibus was ik in twee uur weer terug in Bangkok om daar de laatste dagen van mijn vakantie door te brengen. Zoals ik hierboven al aangaf, viel Bangkok mij erg mee. Ik voelde me prima op mijn gemak, ook als vrouw zijnde alleen. Ik bezocht uiteraard de meest populaire tempels, ging fietsen met Co van Kessel, slenterde over Khao San Road, maakte een dagtrip naar Ayutthaya, kocht de laatste souvenirs en kwam tot de ontdekking dat het in Bangkok ook erg hard kan regenen. Al met al een prima afsluiting van mijn vakantie.

Dag 18: t/m dag 21: Bangkok

Reisroute Thailand

Wat zou ik anders gedaan hebben?

Ik vind persoonlijk dat mijn reisroute door Thailand goed in elkaar zat. Ik heb voor mijn gevoel niet hoeven te haasten wat voor de verandering ook wel eens fijn was. Het reistempo was dus prima maar natuurlijk is het niet allemaal vlekkeloos verlopen. Achteraf gezien had ik op de eerste dag de aansluiting kunnen halen naar Sukhothai. Mijn eerste reisdag zou daardoor wel langer zijn geweest, maar mijn dag in Sukhothai zou wel relaxter zijn geweest. Toch heb ik geen spijt van deze keuze want als ik vertraging zou hebben gehad, zou ik deze aansluiting dus gemist hebben.

De lange reisdag van Khao Sok naar Kanchanaburi was geen groot succes. Ik had gewoon een pechdag! Die dingen gebeuren. Geen idee wat er gaande was maar we hadden dus ruim drie uur vertraging waardoor ik ook mijn aansluitende trein miste. Gelukkig had ik hier wel rekening mee gehouden en had ik al een plan B. Helaas ben ik door deze vertraging in totaal 24 uur onderweg geweest dus dat was wat minder. Achteraf had ik beter kunnen gaan vliegen. Ik was echter zo eigenwijs dat ik perse met de trein wilde, dus dan moet ik ook niet klagen. Ik wilde met de trein…dus dat heb ik ook ervaren 😉

Dit was mij drieweekse reisroute door Thailand. Ik ben benieuwd naar jullie reisroute.

Volg mijn reisavonturen ? Facebook – Twitter – Instagram – Bloglovin

You may also like

7 comments

Jacomijn - Safe and Healthy Travel 6 augustus 2016 - 21:47

Thailand is en blijft een heerlijk land. Ik ben vorig jaar met TBEX een week in Bangkok geweest en ik vond het een geweldige stad om te zijn!! Inderdaad jammer als je niet even iets langer blijft hangen om de stad te verkennen!!
Jacomijn – Safe and Healthy Travel onlangs geplaatst…Fietsroute Kattegatleden, ZwedenMy Profile

DutchieontheRoad 7 augustus 2016 - 19:33

Wat leuk dat je met TBEX een week in Bangkok bent geweest Jacomijn! Ik vond het ook serieus een leuke stad maar blijkbaar vinden veel mensen het een vreselijke stad. Mijn collega was er twee dagen zij raadde aan zo snel mogelijk Bangkok te verlaten. Ik deel die mening niet 😉 . Hartstikke jammer dat er zo veel mensen over denken want Bangkok kan echt leuk zijn. Ik zou er graag nog eens naar toe willen 🙂 .

Sanne 9 augustus 2016 - 19:41

Ik denk dat je in Bangkok echt een beetje moet weten waar je moet zijn en dat het dan echt wel een leuke stad is. Naar Thailand gaan zonder Bangkok te hebben bezocht is natuurlijk ook een beetje gek. Maar wat een fijne reisroute! Goed dat je voor de relaxte versie hebt gekozen, zoveel mogelijk zien in weinig tijd is ook niet alles. Ik herken me wel in het niet lang op het strand kunnen bakken. 🙂 Ben dol op strand, maar niet voor de hele dag.
Sanne onlangs geplaatst…Skaftafell, wandelen tussen de bergen en gletsjersMy Profile

DutchieontheRoad 10 augustus 2016 - 19:24

Naar Thailand gaan zonder Bangkok te bezoeken, is net zoiets als naar Thailand gaan en geen strand zien 😉 . Bangkok hoort er gewoon bij. Ik vond het inderdaad een relaxte reisroute…zeker voor herhaling vatbaar. Dat strand is altijd zo’n ‘dingetje’. Ik vind het strand altijd zo mooi maar ik ben gewoon te onrustig om daar de hele dag op mijn billen te gaan zitten. Ik lag op mijn gemakje op het strand en dan zie ik daar vanuit mijn ooghoek een wandelpad naar iets onbekends. Dat is gewoon te verleidelijk en voor ik het weet ga ik weer aan de wandel, haha.

Sanne 10 augustus 2016 - 11:11

Wat een handige reisbeschrijving. Ik zal dit ook zeker aanbevelen als vrienden naar Thailand gaan!

Jenny - ikreis.net 11 augustus 2016 - 16:37

Ik ben tig keer in Thailand geweest, maar nog altijd niet in het zuiden. Ook ik heb nooit zin om me te haasten op reis.

Gabriëlle 11 augustus 2016 - 21:55

Thailand heb ik nooit bezocht maar als ik een rondreis ga maken heb ik zeker wat aan al deze tips. De foto’s zijn echt prachtig!
Gabriëlle onlangs geplaatst…Velorail: fietsen in Normandië over het spoorMy Profile