Reisroute Marokko: de hoogtepunten in slechts 14 dagen

by DutchieontheRoad
13 comments

In oktober 2018 reisde ik twee weken door Marokko. Voor velen een verrassing want men is tegenwoordig gewend dat ik naar de andere kant van de wereld vlieg…en meestal drie weken weg ben. Toen ik verkondigde naar Marokko te gaan voor ‘slechts’ twee weken was mijn omgeving dan ook oprecht verbaasd. Ik had gewoon zin om nog een weekje thuis te zijn na mijn vakantie. Zo simpel was het. Marokko leent zich ook uitstekend voor een korte vakantie. In slechts 14 dagen kun je echt de hoogtepunten van Marokko bezoeken.  Dit was mijn reisroute door Marokko.

Reisroute Marokko dag 1 + 2: Casablanca – Meknes

We arriveren ’s avonds in Casablanca en hebben door het late tijdstip geen tijd meer om de stad te verkennen. Ik heb me laten vertellen dat Casablanca ook niet de meest veilige stad is van Marokko, dus ik heb ook geen behoefte om een avondwandeling te maken. We checken in bij ons luxe hotel en ik geniet van het beste bed van de hele vakantie.

De volgende dag gaan we vroeg op pad want we willen de Hassan II Moskee bekijken voordat we naar Rabat rijden. Dit is de grootste moskee van Marokko en ook de enige moskee die toegankelijk is voor niet-moslims. De Moskee is echt de moeite waard om te bezoeken.

We vervolgen onze weg naar de hoofdstad van Marokko, Rabat. Hier spenderen we de middag in de oude medina en Kasbah des Oudaias. Leuk om even te stoppen en vooral de Kasbah is meer dan de moeite waard. Helaas begint het flink te regenen en we rijden daarom snel verder naar de eindbestemming van deze dag, Meknes.

Reisroute MarokkoDag 3: Meknes en Volubilis

Meknes is een leuke stad voor een korte tussenstop. Ik heb een hoog reistempo (zoals gewoonlijk 😉 ) en besteed alleen de ochtend in Meknes, maar kan toch nog het nodige bezoeken. We bezoeken het mausoleum van Moulay Ismaïl, de immense stenen opslagplaatsen van Heni es-Souani  en sluiten ons bezoek af met een lunch en bezoek aan de oude medina. Het is heerlijk rustig in de medina en dat is best een verademing. Halverwege de middag rijden we naar Volubilis waar we de oude poorten, muren en mozaïeken bekijken.  Na ons bezoek aan deze oude stad rijden we door naar Fes.

Reisroute MarokkoDag 4: Fez

Fez is de oudste van de Koningssteden en één van de bekendste steden van Marokko. Steeds meer toeristen weten Fez te vinden en terecht. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Eén dag is natuurlijk veel te kort voor deze Koningsstad en ik baalde dat ik er slechts zo kort was.

Je kunt echter wel een goede indruk krijgen van de stad in zo’n korte tijd. Vanwege de regen vond ik het eerlijk gezegd ook niet heel erg om weer verder te reizen…ik was eigenlijk wel een beetje klaar met de vele regen in Marokko. Daar had ik totaal geen rekening mee gehouden in oktober. We hadden gewoon een beetje pech met het weer.

’s Ochtends bezoeken we uiteraard een leerlooierij en gaan we met een gids op pad in de medina. Voor Fez vond ik dit eigenlijk wel heel prettig want deze medina is echt een doolhof! Je verdwaalt hier gegarandeerd. De gids laat ons de hoogtepunten van de medina zien die we zonder hem waarschijnlijk nooit hadden gevonden 😉 Rond de middag is de rondleiding afgelopen en gaan we zelf op pad. We lunchen in de medina, gaan op verkenning uit en kijken onze ogen uit.

Reisroute MarokkoDag 5: Reisdag naar Midelt

We verlaten Fez en reizen verder naar Ifrane waar we een wandeling maken door de cederbossen. Een dergelijk landschap had ik nooit verwacht in Marokko. Ifrane ligt een stuk hoger en dat voel je.Het was er serieus heel erg koud.

Na de hoogvlaktes dalen we weer en rijden richting de Hoge Atlas. De route is werkelijk prachtig en ik blijf foto’s maken. Halverwege de middag arriveren we in Midelt waar we één nacht overnachten. We verblijven in een luxe hotel met zwembad. Ik wil echter iets meer van de omgeving zien en besluit met een lokale gids op pad te gaan. Mohammed leidt ons door het kleine dorpje en de omgeving. Ik ben zo blij dat ik niet bij het zwembad gebleven ben, hoe verleidelijk het ook was. Midelt is echt een erg leuk dorpje en de omgeving is echt schitterend! Je kunt hier geweldig wandelen en de mensen zijn erg vriendelijk. Mocht je ooit in de gelegenheid zijn, zou ik hier zeker even een tussenstop maken.

MideltDag 6 + 7: Erg Chebbi

We hebben weer een prachtige reisdag voor de boeg en steken de Hoge Atlas door via een prachtige weg. We stoppen even bij de bijzonder mooie Ziz Vallei en in de namiddag arriveren we in Merzouga. Hier maken we kennis met de kamelendrijvers en trekken we de zandduinen in van Erg Chebbi. Hier heb ik zo ontzettend lang naar uitgekeken. Erg Chebbi was de reden van mijn bezoek aan Marokko.

We overnachten één nacht in de woestijn en een zandstorm gooide helaas wat roet in het eten. De zonsondergang viel in het water en buiten overnachten was helaas niet mogelijk, maar dat neemt niet weg dat het twee hele mooie dagen waren. Daags nadien stappen we rond zonsopgang weer op de kameel voor een geweldige wandeling door de duinen. Vervolgens rijden we in een uurtje of vier naar de Todra kloof waar we al het zand van ons afspoelen en relaxen op het mooie dakterras.

Reisroute MarokkoDag 8: Todra Kloof

De Todra kloof is toch wel één van mijn favoriete gebieden in Marokko. Zo bijzonder die mooie palmentuinen. Ik kon er geen genoeg van krijgen. ’s Ochtends maken we een mooie wandeling door de palmentuinen via kleine paadjes. We zien prachtige groene tuinen met groentes en fruitbomen. Ongelooflijk dat dit Marokko is.

Na de lunch laten we de Todra kloof achter ons en rijden naar de volgende kloof…de Dades kloof. Hier overnachten we in een superluxe hotel…wat een verademing. De rest van de middag spendeer ik bij het mooie zwembad. Daar was ik even aan toe.

Reisroute MarokkoDag 9: Dades Kloof – Ait Benhaddou

Met pijn in mijn hart neem ik afscheid van het luxe hotel. Heerlijk! Natuurlijk willen we eerst nog wat meer van de omgeving zien en maken we een prachtige wandeling door de Dades Vallei. Wat een prachtig gebied weer.

Langs de ‘Weg van de Duizend Kasbah’s’ rijden we naar Ait Ben Haddou waar we halverwege de middag arriveren. We besluiten meteen deze bekende Kasbah de bezoeken want zo pikken we de zonsondergang misschien nog mee. Het hotel is niet om over naar huis te schrijven dus dat ontvlucht ik snel 😉 Ait Ben Haddou is zeker een bezoekje waard en ’s avonds eten we een heerlijke maaltijd bij een riad.

Dag 10 + 11: Marrakech

We vertrekken extra vroeg zodat we nog voor de lunch in Marrakech arriveren. Ik heb geen hele hoge verwachtingen van Marrakech en dat was maar goed ook. Wat een stinkstad! De smog slaat meteen op mijn luchtwegen en ik moet even acclimatiseren. We besluiten dan ook meteen de tuin van Yves Saint Laurent te bezoeken voor een beetje rust. Nou ja…rust. Je kunt er over de koppen lopen, maar mooi is het zeker.

De volgende dag bezoeken de we medina, het Dhemaa el-Fna plein, de imposante paleizen en de vorstengraven. Zeker de moeite waard en ik moet eerlijk bekennen toch best onder indruk te zijn. Voor een dag of twee vond ik Marrakech toch best een leuke stad.

Reisroute MarokkoDag 12 + 13 + 14: Essouira

In een uurtje of drie rijden we naar Essouira aan de Atlantische kust. Dit sfeervolle plaatsje is absoluut de moeite waard en mijn favoriete plek in Marokko. Wat een leuke plaats. De binnenstad is verkeersvrij en je kunt er heerlijk ronddwalen door de kleine medina zonder dat je de hele tijd lastig gevallen wordt. Er is een leuk strand met vele strandtentjes waar je heerlijk kunt relaxen. Jazeker…hier houd ik het wel vol 🙂 De laatste dag sluiten we helaas af met regen. Het is tijd om Marokko achter ons te laten en terug naar Amsterdam te vliegen. Het is wel mooi geweest.

Reisroute Marokko

Als ik heel eerlijk ben, vond ik het best een pittige route want je bent overal erg kort. Ik was georganiseerd in Marokko en vele reisorganisaties bieden deze route aan in twee weken. Persoonlijk zou ik deze reis eerder in Fez starten  ipv Casablanca zodat je iets relaxter kunt reizen. Een langer verblijf in Fez had ik wel prettig gevonden. Desondanks vond ik het een mooie route en heb ik erg genoten van Marokko. Het is een prachtig land en met name de natuur heeft mij erg verrast. De Marokkaanse keuken is erg lekker en ook vegetarisch eten is prima te doen.  Ik vond het heerlijk om deze keer ‘slechts’ twee weken van huis te zijn zodat ik thuis ook nog lekker een weekje vrij had 🙂

Wat vinden jullie van deze reisroute door Marokko?

Volg mijn reisavonturen ? Facebook – Twitter – Instagram – Bloglovin

Pinnen voor later 🙂

Reisroute Marokko

You may also like

13 comments

Jenny 12 juli 2019 - 12:49

Wat een mooie route! Ik was minder land in Marokko en heb dingen over moeten slaan. Ik zou graag eens terug gaan.

Vooral Fez vond ik bijzonder.

DutchieontheRoad 18 juli 2019 - 19:39

Het was inderdaad een mooie route, maar ik zou de volgende keer toch een iets relaxter programma willen hebben 🙂 Ik wil ook graag nog een keer terug.

Anne - Ditisanne 12 juli 2019 - 14:36

Wow, ziet er wel uit als een hele mooie reis! Ik heb nooit zo over Marokko nagedacht als reisbestemming maar dit zijn toch wel mooie plaatjes! Goede tips om zo’n medina met gids te doen want dan hoor je toch vaak wat meer.
Anne – Ditisanne onlangs geplaatst…De leukste adresjes op de Amsterdamse ZuidasMy Profile

DutchieontheRoad 18 juli 2019 - 19:40

Ik vond de gids in de medina erg handig…de eerste keer in een drukke medina is toch best even wennen. Vooral de medina van Fez is een doolhof…daar verdwaal je gegarandeerd. Marokko is wel echt een mooie reisbestemming.

Janet 12 juli 2019 - 19:21

Ideaal dat je in twee weken toch best veel van het land kunt ontdekken, maar als ik je verhaal lees trek ik er toch liever iets langer voor uit. Het lijkt me een prachtige bestemming!

DutchieontheRoad 18 juli 2019 - 19:40

De volgende keer trek ik er ook liever iets langer voor uit 😉

Aniek 13 juli 2019 - 14:57

Prachtige route! Fez intrigeert mij enorm. Goed om te weten dat je hier meer dan een dag voor moet uittrekken.
Aniek onlangs geplaatst…Wandelen langs de Vecht bij Slot ZuylenMy Profile

DutchieontheRoad 18 juli 2019 - 19:41

Fez is één dag is niet te doen. Dat wist ik van te voren en de volgende keer zou ik er zeker drie dagen voor uit trekken.

Maaike 14 juli 2019 - 21:09

Hele vette route! Van sommige plekken had ik nog nooit gehoord 🙂

Brigith 14 juli 2019 - 21:45

Mooie route! Marokko staat ook nog hoog op mijn lijstje. Die woestijn lijkt me ook heel vet. Ik had er nog niet eerder van gehoord!

Marcella Molenaar 9 augustus 2019 - 17:07

Klinkt als een mooie veelzijdige route, ondanks dat het best pittig was qua bestemmingen/afstand. Wij zijn alleen in Marrakech geweest en dat vind ik toch wel erg jammer. Had graag wat van de mooie natuur gezien!
Marcella Molenaar onlangs geplaatst…Voorbereidingen roadtrip Australië #1My Profile

Wouter 13 januari 2020 - 16:34

Is echte en super leuke route, zelf waren we vorig jaar ook in Marokko, is een land die me echt heeft weten te bekoren en verwonderen. het vraagt echt naar meer

Sam 3 december 2020 - 09:53

Ik vond Essaouira zo’n prachtig plekje! Daar zou ik wel kunnen wonen, denk ik 🙂 !