Reisroute door China: Steden, natuur en kloosters in drie weken

by DutchieontheRoad
9 comments

Acht jaar geleden haalde ik het plots in mijn hoofd om naar China te reizen, ondanks mijn openbare toilettenfobie. Ik wilde zo ontzettend graag de Chinese Muur zien, dat ik alles voor lief nam…inclusief de toiletten en vreemde manieren van Chinezen 😉 Na drie weken was ik compleet genezen van mijn openbare toilettenfobie en heel veel ervaringen rijker. Ik reisde van Beijing naar het Tibetaanse Plateau en vervolgens weer naar Shanghai. Een hele diverse route dus…en dat in slechts drie weken. Dit was mijn reisroute door China.

Reisroute door China

Ik ben (nog) geen fan van slow traveling en had een flink tempo. Toch had ik een vrij relaxte reisroute door China, mede doordat ik georganiseerd in China was. Gezien de taalbarrière is reizen door China best een uitdaging en daarom was ik blij dat ik me geen zorgen hoefde te maken over het vervoer. Dat was gewoon geregeld…wel zo makkelijk 😉 Ook hadden behoorlijk veel vrije tijd waardoor we ons eigen plan konden trekken. Dat vond ik persoonlijk erg prettig.

Beijing: 3 dagen

We hebben drie vrije dagen in Beijing en we starten in het leuke en verrassende Baheipark. Beijing telt vele parken en hier kun je heerlijk wandelen. Ouderen dansen in grote getale, beoefenen Tai Chi, schilderen met water en ga zo nog maar even door. Super leuk om te zien. Natuurlijk bezoeken we de Verboden Stad en maak ik kennis met de vele fotograferende Chinezen. Volgens mij was ik de attractie  Het Paleis van de Hemelse Vrede slaan we natuurlijk niet over en ‘s avonds gaan we naar een indrukwekkende acrobatenshow. Echt de moeite waard.

De laatste dag gaan we met een aantal naar het  Zomerpaleis. Wat een fijne omgeving…absoluut een aanrader. ‘s Middags bezoek ik de Lamatempel en de bekende eetmarkt mag je natuurlijk ook niet overslaan. Iemand trek in gefrituurde spinnen en schorpioenen? ‘s Avonds nemen we de nachttrein naar Xian.

Chinese Muur: 2 dagen

Het is tijd om Beijing te verlaten. Op naar de Chinese Muur 🙂 Jaaaa….eindelijk! We maken een fantastische wandeling van Gubeikou naar Jinshanling. Overnachten doen we in een (smerig) hotel bij de Chinese Muur. Dag twee hebben we nog een aantal uur de tijd om de muur bij Jinshanling te verkennen. Wat een wereld van verschil met de muur bij Gubeikou. Ik vond het echt een meerwaarde om twee dagen over de muur te wandelen. Een ervaring die ik nooit meer vergeet!

Reisroute ChinaXi’An: 2 dagen

Na een treinrit van veertien uur arriveren we in Xi’ an. Nachttreinen in China zijn toch wel een ervaring op zich, haha. Xi’an is een hartstikke leuke stad en wij gaan meteen richting het wereldberoemde Terracottaleger. De meningen over deze attractie zijn verdeeld, maar ik vond het erg indrukwekkend en zeker een bezoek waard. De nachttrein was toch wel vermoeiender dan verwacht en we doen het ‘s middags lekker rustig aan.

De tweede dag zijn we lekker vrij en we huren een fiets om de stadsmuren te verkennen. De stadsmuur van Xi’an staat nog geheel overeind waarbinnen de oude stad ligt. Ik vond het echt ontzettend leuk om over de muur te fietsen…alleen de stuntelende Chinezen op de fiets zijn al de moeite waard. Echt hilarisch. ‘s Middags slenteren we door de Moslim wijk en kopen de eerste souvenirs. ‘s Avonds stappen we wederom op de nachttrein…richting Xiahe.

Reisroute ChinaXiahe: 3 dagen

Deze nachttrein was gelukkig iets comfortabeler dan de vorige 😉 Na een lange treinrit arriveren we vroeg in de ochtend, maar we hebben nog een busrit van een paar uur tegoed. ‘s Middags arriveren we in het plaatsje Xiahe, het Tibetaanse hart in de regio Amdo. Xiahe ligt op 3000 meter hoogte en dat voelen we goed. De rest van de middag doen we het rustig aan om te acclimatiseren aan de hoogte.

De tweede dag staat een bezoek aan het belangrijkste klooster buiten Tibet gepland, het Labrang Klooster. Hier wonen duizenden monniken die hier dagelijks hun rituelen volbrengen. Zo bijzonder om te zien. Na een indrukwekkende rondleiding blijf ik nog een tijdje in het klooster om te fotograferen. In de namiddag lopen we de Korla,  een pad van 3 kilometer waarlangs maar liefst 1174 gebedsmolens te zien zijn.

De derde en laatste dag verkennen we de graslanden buiten Xiahe. We bezoeken een prachtig en klein klooster, drinken yakthee bij de nomaden en maken kennis met de vriendelijke bevolking. Xiahe heeft mijn hart gestolen!

Reisroute door ChinaLangmusi: 2 dagen

We vervolgen onze weg door de provincie Gansu. Langmusi is een klein dorpje op 3800 meter hoogte en de tijd lijkt hier stil te hebben gestaan. Wat een andere wereld. We brengen de middag door bij Leisha’s café en dat blijkt de stamkroeg van vele toeristen te zijn. Honderden souvenirs hangen aan de muur, het plafond en ga zo nog maar even door. Een heerlijke plek om te relaxen.

We bezoeken deze twee dagen het Serti Gompa klooster, het Kerti Gompa klooster, de prachtige Namo Gorge en zelfs een Skyburial. Zo bijzonder en eigenlijk ook vrij luguber om te zien.

Reisroute China Songpan: twee dagen

We laten Langmusi achter ons en reizen weer verder richting Songpan, een klein stadje in het noorden van de provincie Sichuan. We arriveren rond de middag en maken meteen kennis met Emma’s Kitchen. Emma is de vraagbaak en regelneef van Songpan. Je kunt hier uitstekend eten en zij regelt alles wat je maar wilt regelen. Altijd handig 😉 De meeste toeristen komen naar Songpan om te gaan paardrijden, maar ik heb andere plannen. Met een aantal besluiten we op eigen houtje de Guanyin tempel te bezoeken. Deze tempel ligt in een schitterende omgeving en je hebt een mooi overzicht over de stad. Wat een lol hebben we gehad die dag

De tweede dag stond er eigenlijk een bezoek aan Hualong National Park gepland, maar dit ging wegens omstandigheden niet door. Wij bezochten daarom Jiuzhaihou National Park…ook zeker de moeite waard.

Reisroute China Chengdu: 2 dagen

We hebben een lange, lange…hele lange reisdag voor de boeg naar Chengdu. Het verkeer zat helaas niet mee, de chauffeur kon het hotel niet vinden en daarom we arriveren pas ‘s avonds in Chengdu…pfff. Soms zit het mee en soms zit het tegen.

Je gaat natuurlijk naar Chengdu voor de pandaberen, woehoe. Zo ontzettend zin in! Helaas blijkt de halve groep ziek op bed te liggen (iets verkeerd gegeten gisteren tijdens de lunch) dus we gaan met een klein groepje op pad. Met de taxi staan we binnen dertig minuten bij het Giant Panda Breeding Research Base. Ik zal het kort houden: het was geweldig! Mocht je ooit naar China gaan, kan ik een bezoek absoluut aanraden.

Yangshuo: 3 dagen

Tijd voor een binnenlandse vlucht 🙂 Wel zo fijn in een enorm land als China. Yangshuo is een relaxt dorpje en de omgeving is werkelijk adembenemend. Vroeger was Yangshuo een authentiek dorpje, maar tegenwoordig is het helaas overspoeld door toeristen. Dat neemt echter niet weg dat Yangshuo nog steeds de moeite waard is om te bezoeken. Na aankomst hebben we een relaxte middag. We gaan lekker eten, winkelen en ‘s avonds bezoeken de plaatselijke lichtshow (niet de moeite waard).

De tweede dag besluiten we een fiets te huren om iets meer van de omgeving te zien. We beklimmen Moon Hill en fietsen tussen het prachtige karstgebergte. Het weer zat helaas een beetje tegen, maar desalniettemin was het absoluut de moeite waard. O ja…tip van Kelly. Huur een mountainbike en geen tandem. Hilarisch uiteraard maar heel onpraktisch 😉 ‘s Avonds volgen we een fantastische kookworkshop bij iemand thuis. Heerlijk!

De derde dag hebben we eigenlijk een hele luie dag, haha. We maken een boottochtje over Li Rivier en genieten van het mooie uitzicht over het karstgebergte.

Reisroute China Shanghai: 2 dagen

En weer een binnenlandse vlucht…op naar Shanghai! Ik had eerlijk gezegd geen verwachtingen van Shanghai en dat is eigenlijk het beste. Dan kan het alleen maar meevallen. Ik vond Shanghai echt geweldig! Wat een leuke stad 🙂 In twee dagen tijd bezochten wij de prachtige Bund, de sightseeing tunnel, Pudong, Nanjing Road, French Concession en de Oude Stad. Het openbaar vervoer is overigens meer dan prima geregeld in Shanghai. Het metronetwerk is erg eenvoudig en de taxichauffeurs zetten ook keurig de meter aan. Altijd fijn 😉 Shanghai overtrof echt mijn verwachtingen.

Terug naar Amsterdam

Helaas…het is weer tijd om naar huis te gaan  Wat een geweldig en divers land is China. Oké, de Chinezen zijn een tikje vreemd maar dat neemt niet weg dat China een bijzonder vakantieland is. Drie weken lang heb ik genoten van diverse steden, prachtige natuur en als klap op de vuurpijl het fantastische Tibetaanse Plateau.

Zoals ik al aangaf, was ik georganiseerd in China. De groep was hartstikke gezellig en ik heb tijdens deze reis vriendschappen voor het leven gesloten. Op een paar activiteiten na, konden we eigenlijk ons eigen plan trekken en dat was ideaal! De reisbegeleider hebben we weinig gezien en we gingen gewoon zelf op pad.  Zou ik ook zelfstandig gaan reizen in China? Ja hoor…de taal is en blijft een dingetje, maar met handen en voeten (en foto’s/plaatjes) kom je een heel eind.

Reisroute door ChinaTips voor zelfstandig reizen in China

• Bereid je reis goed voor. China is natuurlijk een enorm land. Je kunt nooit alles zien in drie weken tijd. Bepaal van te voren wat je wilt zien en er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Overbrug grote afstanden met nachttreinen en binnenlandse vluchten. Je kunt treintickets boeken via Ctrip. Vind je het een gedoe om zelf treintickets te regelen? Vraag dat of je hostel/hotel/guesthouse dit voor je kan doen. Zij berekenen hier dan wel wat commissie voor.
  • Omdat China zo ontzettend groot is, krijg je waarschijnlijk ook te maken met diverse klimaten. Houd daar rekening mee. Zo had ik onverwacht sneeuw op het Tibetaanse plateau en daar had ik dus geen rekening mee gehouden. Wijze les voor Kelly!
  • Zorg dat je altijd een visitekaartje van je hostel/hotel/guesthouse bij je hebt. Is wel zo handig voor wanneer je de weg terug niet meer weet en ook voor taxichauffeurs. Taxichauffeurs spreken namelijk géén woord Engels.
  • Foto’s of plaatjes van toeristische attracties kunnen heel handig zijn 🙂 Zo liet ik in Chengdu een foto van een pandabeer zien aan de taxichauffeur en nog geen dertig minuten later stond ik bij het Giant Panda Breeding Centre. In Shanghai lieten we een foto van een bepaalde deur in de Oude Stad zien. Meer hadden we op dat moment niet en de chauffeur begreep ons niet. Hij knikte en bracht ons vervolgens precies naar die deur, haha. Werkt perfect dus. Chinezen hebben geen aanleg voor gebarentaal, maar plaatjes begrijpen ze wel 😉
  • Eten bestellen is soms ook een dingetje in China. Menukaarten zijn vaak in het Chinees en dan wordt het toch knap lastig. Gelukkig zijn er soms menukaarten met plaatjes zodat je kunt aanwijzen wat je wilt bestellen. Tegenwoordig is Google Translate een uitkomst (ook buiten restaurants) Kom je er nog steeds niet uit? Loop dan rond in het restaurant en wijs aan (bij andere mensen) wat je wilt eten. Wij maakten ook wel eens gebruik van het Point It boekje.
  • Chinezen zijn een beetje apart.  Bereid je voor dat jij een attractie bent en tientallen keren op de foto moet, dat Chinezen spugen, schreeuwen, enorm voordringen en dat je grote tourgroepen hollend voorbij ziet komen. Accepteer het en erger je er niet aan. Het is nou eenmaal zo en je kunt er niets aan veranderen.
  • Internet in China is een dingetje. Toen ik er was, moesten we echt goed zoeken voor een internetcafé en WIFI bestond nog niet  Gelukkig is dat inmiddels verbetert. Houd er echter rekening mee dat duizenden websites geblokkeerd zijn door de Chinese overheid. Websites als Facebook, Twitter, YouTube, WordPress, Blogspot, Google, Dropbox enz kun je niet gebruiken. E-maildiensten werken soms wel en soms niet. Kun je echt niet zonder bovenstaande sociale diensten, is het aan te raden een VPN-abonnement aan te schaffen. Met dit abonnement gaat al het verkeer via een versleutelde verbinding naar een Nederlandse provider. Omslachtig maar het is niet anders. Ik kon toetertijd drie weken helemaal niets!
  • O ja…vergeet vooral niet te genieten. China is een beetje anders, maar wel heel erg leuk. Ik heb vooral smakelijk moeten lachen om alle Chinezen.
  • Vind je toch nog spannend om voor een paar weken door China te reizen? Denk dan eens aan een leuke stopover. Ook die mogelijkheid is natuurlijk aanwezig. Er zijn diverse vliegmaatschappijen waarbij het mogelijk is om een stopover te maken in China. Xiamen Airlines vliegt bijvoorbeeld ook op het immens populaire Bali en je kunt meteen een stopover maken in Xiamen. Ideale combinatie en meteen een leuke kennismaking met China 🙂

Reisroute door China

Georganiseerd naar China

Zie je het niet zitten om zelfstandig door China te reizen? Dat snap ik ook wel. Ik heb immers ook niet voor niets gekozen voor een georganiseerde reis. Misschien zijn de volgende georganiseerde reizen wel iets voor jou 🙂

• 31 dagen optimaal genieten van China met Sawadee? Reis van Beijing tot het Tibetaanse plateau. Bezoek vervolgens het prachtige Lijiang en Dali en sluit je reis af in Shanghai. Dat noem ik pas een diverse reis. Ook bieden zij 23 daagse en 16 daagse reizen aan voor mensen die minder tijd hebben.
  • Het oosten van China is nog onontdekt. Djoser heeft een mooie 16 daagse rondreis door Oost-China. Lijkt me ook zeer de moeite waard. Natuurlijk bieden zij ook reizen aan naar de andere uithoeken van China en zelfs een toffe reis van Delhi tot Beijing.
  • Shoestring biedt ook mooie groepsreizen aan voor de low budget reiziger. Bij China on a ‘Shoestring’ bezoek je de hoogtepunten zoals Bejing, Xi’an, Lijiang, Dali, Yangshuo en Hong Kong. Dat is toch ook wel een mooie combinatie.

Wat vinden jullie van mijn reisroute door China? Zijn jullie wel eens in China geweest of staat China op jullie wishlist?

Volg mijn reisavonturen ? Facebook – Twitter – Instagram – Bloglovin

Pinnen voor later 🙂

You may also like

9 comments

Martin 23 november 2018 - 08:07

Gave route! China is en blijft een prachtig land om doorheen te reizen. Soms wel met wat eigenaardigheden. De nachtrein naar Xian is een aarvaring opzich! Die ik overigens niet nog een keer wil doen…hahaha…China wel trouwens. Ik ben er nu 2 keer geweest, laatste keer in 2006. Nu begint het toch weer kriebelen…
Martin onlangs geplaatst…Rosti met gerookte zalm, gepocheerd ei en wasabiMy Profile

DutchieontheRoad 26 november 2018 - 20:31

China is inderdaad een land met aardig wat eigenaardigheden, haha. Die nachttreinen zijn echt hilarisch en hels tegelijk. Het levert in ieder geval wel goede reisverhalen op 😉

Jenny 23 november 2018 - 20:29

Wat een mooie reis door China heb je gemaakt! Ik vond vooral de (Tibetaanse) kloosters erg bijzonder.

De taal is inderdaad best een dingetje. Het is handig om visitekaartjes mee te nemen.

DutchieontheRoad 26 november 2018 - 20:30

Ik vond het Tibetaanse plateau ook zo bijzonder en ben echt oprecht blij dat ik dat deel ook gezien heb. Wat een immens contrast met de rest van China. Visitekaartjes zijn echt onmisbaar in China.

Bente 26 november 2018 - 15:04

Afgelopen zomer 3 weken door China gereisd, wat een ervaring! Ik voelde me net Beyonce die de hele dag op de foto moest, heb gelachen om de gekke maniertjes van de Chinezen, enorm genoten van de diverse landschappen en me verbaasd over het aantal inwoners per stad. Waar je ook bent, je ziet zo ontzettend veel historie. De nachttreinen zijn inderdaad een belevenis an sich, Chinezen die ‘s ochtends wel héél vroeg alweer met een bak noedels langs komen lopen op weg naar de heetwatertap. Sommigen wel 10 keer per treinrit. De meeste plekken die jij beschrijft heb ik ook bezocht en ik kan ze aan iedereen aanraden! Een paar dagen Hong Kong aan het einde van de drie weken was een verademing, eindelijk konden we ons verstaanbaar maken door het hoge niveau van Engels daar. De reis was georganiseerd door Djoser, met de leukste reisleider ooit! We hebben echt 3 super leuke weken gehad waar we nog vaak aan terugdenken. Wat een boel indrukken heeft dit land op ons achter gelaten… Ik ga zeker nog eens terug!

DutchieontheRoad 26 november 2018 - 20:19

Wat leuk dat jij ook zo enthousiast bent over China! Ik hoor altijd hele wisselende verhalen over China, terwijl dit één van mijn meest bijzondere rondreizen was. China is absoluut de moeite waard om te bezoeken. Leuk dat jij ook georganiseerd was.

Linda 29 november 2018 - 07:33

Wij zijn twee jaar geleden zelfstandig naar China gereisd, maar hadden wel alle treinen vooraf geboekt. Ik vond het een geweldig land. Wij hebben best wat bestemmingen bezocht die jullie ook bezocht hebben, maar ik zie hier ook plekken die ik helemaal niet kende, leuk! Chengdu hebben wij helaas moeten missen en Xi’an vonden wij geen leuke stad. Ook het Terracotta leger vonden wij vreselijk. Maar Beijing, Yangshuo en Zhangjiajie waren stuk voor stuk geweldig (en wel meer plekken trouwens)
Linda onlangs geplaatst…Kerst in Rome; wat kun je verwachten + handige tipsMy Profile

Shawn 10 december 2018 - 11:32

Nice blog. It is very useful for the people, who are looking to visiting it.

Thanks for sharing with us!

South Norwood Airport Taxis & Minicabs

Marcella 17 december 2018 - 21:44

Wat een leuke gavarieerde reis! China staat zeker op mijn wishlist. Niet bovenaan, maar toch ben ik erg nieuwsgierig naar de steden, de natuur en de cultuur. Wie weet over een tijdje!