Jaaroverzicht 2021: weer een corona jaar met weinig reizen

by DutchieontheRoad
4 comments

Het jaar 2022 is in zicht jongens. Vorig jaar riep ik met mijn grote mond dat 2021 vele malen beter zou worden (wat eigenlijk ook wel het geval is geweest) maar voor 2022 houd ik wijselijk mijn mond dicht, haha. Inmiddels weten we wel beter en zijn we tot de conclusie gekomen dat we voorlopig nog niet van tante C. af zijn. Mega balen natuurlijk, maar het is niet anders. Het zorgt er wel voor dat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik iets aan mijn eigen mindset zal moeten doen. We zullen moeten leren leven met het feit dat dit vervelende virus misschien niet zal verdwijnen, of dat het nog een hele poos onder ons zal zijn.

Het jaar 2021 was weer een jaar met weinig tot geen reizen, maar al wel beter dan 2020. Ik heb toch de nodige uitjes kunnen ondernemen en stapte voor het eerst in twee jaar tijd weer in het vliegtuig…en wat vond ik dat spannend. Online zie ik de nodige reisbloggers het reizen weer oppakken, maar bij mij lukt dat nog steeds niet. Op één vakantie na, vielen al mijn vakanties de afgelopen twee jaar in lockdown dus dat werkt ook niet echt mee.

Ook merk ik persoonlijke veranderingen bij mezelf. Het is in ieder geval weer tijd voor een jaaroverzicht…het jaaroverzicht van 2021. Weer geen spannende reisverhalen, maar dat maakt het niet minder belangrijk. Ik weet inmiddels dat het leven om meer draait dan alleen reizen.

Januari 2021: strenge lockdown en avondklok

Januari is de maand van de strenge lockdown én de avondklok. Ik werk gedeeltelijk thuis en ben dankbaar voor de uurtjes die ik op locatie mag komen werken. Het duurt even voordat ik mijn draai gevonden krijg want ik ben geen type om op diverse groepen te vervangen. Dat is ook één van de redenen waarom ik jaren geleden toch niet voor het onderwijs gekozen heb. Ik ben geen type om de ene dag op de ene groep te staan en de andere dag weer op een andere groep…daar word ik onrustig van. Ik doe het uiteraard wel en het gaat eigenlijk altijd wel goed, maar het maakt me onrustig. De vervangerspool zou niet mijn ding zijn. Gelukkig vind ik snel mijn draai en kom ik tot de conclusie dat het op andere groepen ook heel leuk kan zijn. Ik leer de kinderen kennen en de kinderen mij…maanden later zwaaien ze nog steeds enthousiast zodra ze mij voorbij zien lopen.

De avondklok doet niet zo veel met mij, maar een klein deel van Nederland besluit te gaan rellen. Puur uit verveling en frustratie denk ik want ik kan me niet voorstellen dat je bewust een stad aan gort gaat slaan. Toch is dat wat er gaande is want de binnenstad van Eindhoven lijkt wel een ‘oorlogsgebied’ en vol verbazing staar ik naar de beelden op televisie. Ik ben zo boos en vooral heel teleurgesteld in mijn medemens. Waarom!?

Januari is de maand van veel binnen zitten, tekenen en schilderen, spelletjes spelen en het oppakken van yoga. Ook logeer ik een weekend bij mijn ouders omdat ik even behoefte heb aan knuffels en aandacht. We maken er een gezellig weekend van met lekkere hapjes, een brandende openhaard en spelletjes spelen. Even voelt het alsof ik bij Centerpars ben, op het subtropisch zwemparadijs na dan. Dat denk ik er denkbeeldig maar even bij, haha.

Februari 2021: nog steeds in lockdown

Februari is ook een hele saaie maand want we zitten nog steeds in lockdown. Gelukkig is de kinderopvang weer gedeeltelijk open, maar de buitenschoolse opvang niet. Dit betekent dat ik gelukkig wel mijn peutergroep gedeeltelijk kan draaien en verder vervang ik een zieke collega bij de dagopvang. Ook daar heb ik inmiddels mijn draai gevonden. Toch mis ik ‘mijn’ kinderen van de buitenschoolse opvang want ik heb ze inmiddels al twee maanden niet meer gezien, op de kinderen van de noodopvang na dan. Zijn ze allemaal nog gezond? Zijn ze gegroeid, kunnen ze straks weer wennen omdat ze inmiddels al weken thuis zitten, gaan ouders massaal de opvang opzeggen omdat ze het inmiddels op een andere manier kunnen regelen? Allemaal vragen die door mijn hoofd spoken.

De lockdown hakt er stevig is en ik baal steeds meer. Ik mis lunchen buiten de deur, ik mis het winkelen en wat mis ik de Action, haha. Er valt een flink pak sneeuw in februari en ondanks het feit dat ik geen fan ben van kou, heb ik toch een hele leuke middag met mijn nichtje. We sjezen met de slee van een heuvel naar beneden en de lach op haar gezicht is onbetaalbaar. Mijn neefje viert zijn eerste verjaardag en ondanks de strenge maatregelen, is het een dag met een gouden randje want we kunnen zelfs de barbecue aansteken.

dutchies diary februari 2021

Maart 2021: winkelen op afspraak…hang de vlag uit

Als ik mijn maandoverzichten teruglees, besef ik me hoe bizar het is dat we in maart nog steeds in lockdown zaten. Jeetje…wat een lange tijd zeg. In maart mag ik maar liefst veertig kaarsjes uitblazen…hoe raar is het dat ik gewoon al veertig ben. Ik had mijn leven zo anders voorgesteld op mijn veertigste, haha. Buiten het feit dat ik weer een jaartje ouder ben geworden, vier ik ook dat ik twee jaar schoon ben. Ruim twee jaar geleden werd ik namelijk geconfronteerd met een agressieve vorm van huidkanker en net voor mijn 38e verjaardag, werd ik ‘schoon’ verklaard. Een mooier verjaardagscadeau kon ik me niet wensen

Maart is ook de maand dat we weer op afspraak mogen winkelen en ondanks het feit dat het alles behalve praktisch is, ben ik als een kind zo blij. Eindelijk mag ik twintig minuten naar mijn geliefde tuincentrum en mag ik tien minuten door de Action rennen. Hilarisch en bizar tegelijk.

Ik rond weer een online schildercursus af want we moeten iets doen in lockdown, haha. Schilderen en tekenen begint echt weer een onderdeel van mijn leven te worden en ik vind het heerlijk. Ook experimenteer ik er flink op los in de keuken.

April 2021: korte vakantie in Nederland

Ondanks het feit dat we al maanden binnen ‘moeten’ zitten, merk ik dat ik last heb van stress…coronastress zullen we het maar noemen. Ik heb eindelijk een weekje vakantie en ik boek lastminute een mini-vakantie in Nederland. Samen met mijn moeder ga ik een paar dagen uitwaaien in Zandvoort. De horeca is helaas nog steeds gesloten, maar dat mag de pret niet drukken. Het is koud, maar de zon schijnt en we genieten enorm van deze welverdiende korte vakantie.

We gaan op ontdekkingstocht in de Amsterdamse Waterleidingduinen en ik zie eindelijk voor het eerst een wilde vos. Daar keek ik zo naar uit en ik kan eindelijk mijn langverwachte foto’s maken. Ik ben helemaal in mijn element en mijn moeder lacht breeduit als ze mij in de verte ziet rennen met mijn telelens. Kelly heeft haar vos gespot, haha.

Ook maak ik kennis met Nationaal Park Zuid-Kennemerland, een prachtig natuurgebied waar ik alleen maar positief over kan zijn. Ik spot voor het eerst in mijn leven een Schotse Hooglander, wat een prachtige dieren. Omdat de tulpenvelden in bloei staan, rijden we langs de vele bollenvelden in de regio. We hebben optimaal genoten en het was zeker voor herhaling vatbaar.

Ondernemers zijn inmiddels creatief geworden en in meerdere steden worden er stadswandelingen langs horecagelegenheden georganiseerd. Zodoende ga ik ook op pad in mijn eigen stad Eindhoven. Wat een leuk en culinair initiatief.

Zandvoort

Tulip Barn

Mei 2021: Online Kreadoe

Qua weer was 2021 niet echt om over naar huis te schrijven en ook in de maand mei klaagden we massaal over het slechte weer. Gelukkig was het niet alleen kommer en kwel en hadden we ook een paar dagen zonneschijn. Wat een beetje zon allemaal niet kan doen met een mens.

Het vaccineren gaat eindelijk de goede kant op en ik ben bijna aan de beurt. Via mijn werk heb ik een grootverpakking zelftests mogen ontvangen die meer dan welkom zijn. Inmiddels ben ik zo gewend aan het zelftesten dat het me niets meer doet. Even roeren en klaar…

Bij gebrek aan events, worden deze gelukkig wel online georganiseerd. Voor de tweede keer is er een online Kreadoe en ik ben uiteraard van de partij. Verrassend genoeg doet een vriendin ook gezellig mee en zodoende zitten we in mei online voor de buis en communiceren we de resultaten op afstand met elkaar. Het is geen ‘echte’ Kreadoe, maar toch zeker de moeite waard.

Jaaroverzicht 2021

Juni 2021: zeg maar dag tegen je mondkapje…

Het leven begint eindelijk weer een beetje ‘normaal’ te worden en er worden flinke versoepelingen aangekondigd. Ik vind het eerlijk gezegd best spannend en het voelt heel vreemd om zonder mondkapje naar een winkel te gaan. Het went echter heel snel en voelt erg prettig weer vrij te kunnen ademen in winkels.

In juni werd het eindelijk weer beter weer en wat waren we daar aan toe zeg na al die regen. Doe mij maar een lekker zonnetje want dan kan de barbecue weer aan. Juni was de maand dat ik voor het eerst in maanden weer naar een verjaardag ging. Hallo familie…aangenaam kennis met jullie te maken. Velen had ik al ruim een half jaar niet meer gezien.

Ook ging ik voor het eerst in ruim een half jaar weer naar de binnenstad…wat spannend al die mensen. Ik vond het wel even een dingetje hoor na al die maanden onder een steen te hebben geleefd, haha. Het was wel heerlijk om weer buiten de deur te mogen lunchen. Daar kan ik wel weer aan wennen hoor, haha. Voor het eerst in maanden kon ik weer lekker shoppen en verwende mezelf dan ook behoorlijk. Juni was een hele fijne maand en ik mocht eindelijk mijn eerste vaccinatie ontvangen.

Vorige maand ging ik weer aan de slag met mijn moestuin en deze groeit inmiddels als kool! Ik kan bijna de hele straat van sla voorzien en ook de eerste aardbeien komen tevoorschijn.

Juli 2021: zomervakantie zonder zon

Juli was een hele drukke maand en ondanks het feit dat de zomervakantie van start ging, was de zon ver te zoeken. Ik wil niet heel negatief zijn, maar zeg nou zelf….we hebben geen échte zomervakantie gehad. Nederland ging dan ook massaal naar het buitenland en dat snap ik. We mogen weer op reis! Ik moet helaas nog even wachten, maar ook ik ben inmiddels aan het kijken naar vliegtickets. De verleiding is zo ontzettend groot…ik wil ook!

Voor het eerst in twee jaar mochten we weer naar de kermis en mijn nichtje vond het maar vreemd en spannend…snap ik volkomen. Dat kind kan zich de laatste kermis niet meer herinneren, haha. Ik ging weer lekker veel lunchen buiten de deur en was amper creatief bezig. Van mijn ouders kreeg ik een mooie picknicktafel cadeau voor in de tuin…helemaal blij mee. Ook kreeg ik mijn tweede vaccinatie dus ik kan er voorlopig tegenaan (dat dachten we toen althans, haha)

Augustus 2021: maand van de leuke uitjes

Augustus was de maand van de leuke uitjes want ik ging met mijn petekind naar Likeland, een superleuk instagrammuseum. Mijn mijn nichtje en neefje ging ik naar het Oertijdmuseum want dino’s zijn immers heel erg cool. Omdat de musea eindelijk weer open zijn, bezocht ik Vincentre in Nuenen. Ik hoop de komende maanden nog vaker musea te bezoeken want ik heb immers niet voor niets een museumkaart aangeschaft.

Eind augustus is natuurlijk de periode om de paarse heide te bezoeken en dat doen we dan ook massaal. Eigenlijk wilde ik ook dolgraag naar de Posbank op de Veluwe, maar dat kwam er helaas niet van. Druk, druk, druk.

Likeland

September 2021: een langverwachte bruiloft en nog veel meer

September was een hele fijne maand. Mijn beste vriendin mocht eindelijk ‘ja’ zeggen tegen haar Reinier en wat was het een mooie dag. Ik heb echt de nodige traantjes weg moeten pinken.

Omdat mijn vakantie ook eindelijk in zicht is, heb ik de knoop doorgehakt. Ik ga naar Praag 🙂 Vele opties zijn voorbij komen…Portugal, Spanje, Italië, Duitsland en ga zo nog maar even door. Helaas lopen de besmettingen weer op en vind ik het toch wel weer spannend worden. Tot het moment dat ik een onwijs goedkoop ticket voor Praag voorbij zie komen. Ik hoef niet lang na te denken en binnen een paar minuten is mijn bestemming bekend…het wordt Praag.

Mijn nichtje wordt vier jaar en mag eindelijk naar school…kleine meisjes worden groot. Samen met mijn collega volg ik een leuke creatieve workshop want ook dat is gelukkig weer mogelijk. We maken een prachtige taart die een paar dagen later op de verjaardag van mijn nichtje staat te shinen.

September is ook de maand van de appelplukdagen. Vorig jaar maakte ik voor het eerst kennis met de appelplukdagen in de Philips Fruittuin en dat was zo leuk, dat ik dit jaar ook kaartjes kocht. Mijn schoonzus gaat gezellig mee met de kinderen en ondanks het slechte weer, hebben we ons prima vermaakt. Ook was eindelijk ‘Step in the Arena’ weer mogelijk, een super tof Street Art event. Ik ga daar altijd heel graag naartoe dus ik was deze keer ook weer van de partij.

Dutchies Diary september 2021

Oktober 2021: eindelijk weer vliegen

Jaja…voor het eerst in twee jaar stap ik weer in een vliegtuig richting Praag. Ik was zo gespannen en dat sloeg natuurlijk helemaal nergens op. Het weer gooide enigszins roet in het eten, maar ik heb toch een hele fijne vakantie achter de rug. Vijf dagen verken ik in mijn uppie deze prachtige stad en wat is het mooi daar. Ik ben eindelijk weer even buiten Nederland.

Eenmaal terug ga ik nog twee dagen naar Amsterdam en maak gretig gebruik van mijn museumkaart. Ik bezoek eindelijk het Vincent van Goghmuseum, het Rijksmuseum en het geweldige STRAAT Museum…echt heel erg de moeite waard. In de Noorderkerk bezoek ik een tentoonstelling over Vincent van Gogh en Rembrandt van Rijn en dit was eigenlijk toch wel het hoogtepunt van deze twee dagen.

Gent gaat helaas niet door vanwege het slechte weer…ik zie het niet zitten om in de stromende regen door Gent te lopen dus dat stel ik nog even uit. Ook breng ik voor het eerst in mijn leven een bezoek aan het DAF museum en ik ben positief verrast. Eindelijk is er weer een live Kreadoe en dat betekent dat ik naar Utrecht ga. Zo fijn om gezellig met een vriendin een dagje weg te zijn. We hebben twee leuke workshops gevolgd en voldoende inspiratie opgedaan.

In oktober worden er ook eindelijk kunststofkozijnen in mijn huis geplaatst. Een van weinige voordelen van de coronacrisis en weinig op vakantie gaan is dat je extra kunt sparen. Kunststofkozijnen leek mij een goede investering, helemaal met de oplopende gas-en energieprijzen.

November 2021: het kerstseizoen is weer begonnen

November is een belachelijk drukke maand en ik ben niet helemaal fit. Het griepseizoen is weer in volle gang en dat merken we. De besmettingen lopen weer hoog op…helaas. Gelukkig zijn er nog voldoende leuke dingen om te ondernemen. Zo gaan we een dagje naar de Efteling en naar het Kasteel van Sinterklaas. We zijn nog net op tijd want er worden weer strenge maatregelen aangekondigd. Helaas pindakaas…het is over met de pret.

Gelukkig zijn de winkels nog wel open en ik besluit extra vroeg mijn kerstinkopen te doen. Je weet maar nooit (vooruitziende blik, haha). Ik bezoek de nodige kerstshows bij de tuincentra want dat is toch wel een favoriete bezigheid van mij in de maanden november en december. Ik verwen mezelf met nieuwe kerstversiering, vele kerstfilms en Skyradio. Kelly vermaakt zich wel in de maand november hoor, haha.

Mijn petekinderen worden zestien jaar oud, maar een feestje zit er helaas niet in vanwege de strengere maatregelen. Zo sneu voor ze…ze houden het feestje nog tegoed. In de winter ben ik altijd meer creatief bezig en ook deze maand zit ik weer in mijn creatieve flow. Ik doe mee aan een 30 daagse tekenchallenge…super leuk maar wel een hele opgave om iedere dag een tekening te maken.

December 2021: Merry Lockdown…again

Tja…ondanks de strengere maatregelen zag ik de lockdown weer niet aankomen. Beetje naïef misschien, haha. Vorig jaar kon ik de kerstboodschappen voor de buitenschoolse opvang nog cancelen maar dit jaar was dat niet mogelijk omdat alles zo snel ging. En bedankt Den Haag! Dat wordt veel koken en bakken met de noodopvang.

Begin december vierden we uiteraard Sinterklaas met mijn nichtje en neefje en wat een fijne avond was dat. Ze zingt inmiddels nog steeds Sinterklaasliedjes, maar dat doen de peuters en kleuters op mijn werk ook dus dat ben ik gewend 😉 Eind november had ik zo’n behoefte aan gezelligheid dat ik de kerstboom alvast optuigde…sorry not so sorry.

Mijn kerstcadeautjes had ik gelukkig bijna allemaal al binnen en daardoor had ik extra tijd om creatief bezig te zijn. Heerlijk! Vorige week vrijdag werd helaas bekend gemaakt dat er weer een lockdown aan zat te komen en daarom bezochten mijn moeder en ik op zaterdag voor de allerlaatste keer de kerstshow bij het tuincentrum waar we zo graag komen. Even nog lekker lunchen en genieten van al dat moois.

Inmiddels zitten weer een week in lockdown en zijn de feestdagen achter rug. Ik was niet helemaal fit tijdens kerst (gelukkig negatief), maar we hebben het toch heel fijn gehad. Tweede kerstdag viel enigszins in het water omdat mijn oom, tante en petekinderen in quarantaine moesten vanwege contact met een besmet persoon. Daar baalden we flink van dus we hebben de gourmetschotel en kerstcadeautjes voor de deur gezet en kerstliedjes voor de deur gezongen, haha. Heel kort maar hoor 😉

Tweede kerstdag heb ik daarom rustig bij mijn ouders gevierd en we hebben ons prima vermaakt. Ik ben nog lekker een paar dagen vrij en hoef donderdag pas te werken…wat een luxe.

coppelmans

Op naar 2022…

Over een paar dagen luiden we het nieuwe jaar in en dat vieren wij traditiegetrouw bij mijn broer. Ik ben benieuwd wat het nieuwe jaar ons gaat brengen. Ik verwacht één dezer dagen aan de beurt te zijn voor mijn booster en hoop snel een afspraak te kunnen maken. We zullen moeten accepteren dat boosteren noodzakelijk zal blijven om enigszins ‘normaal’ te kunnen blijven leven…voorlopig althans. Ik ben er ook geen fan van, maar het is niet anders. Ik verwacht dat er in het najaar nog wel een vierde booster zal komen en hopelijk is dat voldoende om te voorkomen dat we in december 2022 weer in lockdown moeten. Hopelijk zal ons lichaam na verloop van tijd ‘wennen’ aan dit virus en hoeven we in de toekomst niet meer afhankelijk te zijn van vaccinaties.

Dutchie on the Road in 2022

Het afgelopen jaar zag ik mijn bezoekersaantallen dalen en dalen. Vele malen heb ik mezelf afgevraagd waar ik het allemaal nog voor doe. Natuurlijk schrijf ik op dit blog omdat ik het leuk vind, maar het maakt het natuurlijk wel leuker als het ook gelezen wordt. Dit valt het laatste jaar heel erg tegen en mijn bezoekersaantallen zijn inmiddels meer dan gehalveerd. Daar baal ik eerlijk gezegd best wel van, ondanks het feit dat dit natuurlijk niet het belangrijkste is. Ik zit gewoon niet meer in die flow die ik voor de pandemie had.

Ik heb natuurlijk ook niet heel veel meer om over te schrijven want ik ga immers amper op reis. Ook merk ik dat ik steeds minder behoefte heb om vele uren in mijn blog te steken want ik heb het immers al onwijs druk met mijn fulltime baan en eigen huishouden.

Ik wil ook niet stoppen met mijn blog, maar ik denk wel dat het tijd is voor bezinning. Wat wil ik nou eigenlijk met mijn blog? Wil ik zo doorgaan of ga ik het over een andere boeg gooien? Wil ik nog steeds alleen maar over reizen schrijven of ga ik ook meer over andere onderwerpen schrijven? Ook wil ik dolgraag meer met mijn creativiteit doen want dat is inmiddels een rode draad in mijn leven aan het worden. Creatief bezig zijn kost ook veel tijd en een dag heeft helaas maar 24 uur. Feit is wel dat creatief bezig zijn mij heel gelukkig maakt. Ik vind té veel dingen leuk en dat maakt het lastig. Keuzes, keuzes…

Even pauze…

Daarom heb ik besloten om het voorlopig even rustig aan te doen en dat het tijd is voor bezinning. Ik zal in januari en februari minder actief zijn en vooral achter de schermen oude artikelen updaten, overbodige artikelen verwijderen, links checken en ga zo maar even door. Dat wil ik al heel lang doen, maar kost ook veel tijd en daar heb ik een groot gebrek aan. Misschien is het wel een goed idee om daar even mee aan de slag te gaan en dat ik in de tussentijd kan bedenken wat ik met mijn blog wil gaan doen.

Als ik toevallig zin heb om een nieuw artikel te schrijven, dan doe ik dat en als ik daar geen zin in heb…dan niet. Mijn bezoekersaantallen zullen wel verder dalen door deze strategie, maar soms moet je ook even stilstaan om uiteindelijk weer verder te kunnen. Dat is wat ik nu eigenlijk wil gaan doen.

jaaroverzicht

Ik wil iedereen alvast een hele fijne jaarwisseling wensen en een liefdevol en vooral gezond 2022. Laten we hopen dat de lockdown deze keer van korte duur zal zijn, dat we weer snel op reis kunnen en dat 2022 een stuk zonniger dan 2021 zal zijn, haha. Dutchie on the Road zal zeker niet verdwijnen, maar ik ga tijdelijk achter de schermen werken om alles op een rijtje te zetten.

Volg mijn reisavonturen ? Facebook – Twitter – Instagram – Bloglovin

4 comments

Marcella 14 januari 2022 - 15:32

Ondanks het rare jaar heb je toch onwijs veel leuke dingen gedaan! Veel mooie uitjes (die vos!) en natuurlijk ook Praag bezocht. Ik snap je twijfel over het bloggen, ik heb het zelf een tijd niet gedaan toen we Bros in huis namen. Opeens paste het niet meer in mijn ritme 😉 Maar inmiddels heb ik het weer opgepakt. Succes met het updaten van je artikelen, altijd een flinke klus,,, Ik wens je veel goeds voor 2022!
Marcella onlangs geplaatst…365 dagen van 2021 in een lijstjeMy Profile

DutchieontheRoad 16 januari 2022 - 14:12

Het updaten is inderdaad een flinke klus, maar wel heel erg nodig. Alles heeft zijn tijd nodig 🙂

Yvonne 14 januari 2022 - 22:01

Wat heb jij het jaar 2021 nog helder voor de geest, met precies wanneer een lockdown was en winkelen op afspraak enzo. Ik heb echt een slecht geheugen voor dat soort dingen. Of misschien heb ik het verdrongen. Laten we hopen dat 2022 weer een stap in de juiste richting gaat zijn!
Yvonne onlangs geplaatst…Bezienswaardigheden Cres – mooiste eiland in het noorden van KroatiëMy Profile

DutchieontheRoad 16 januari 2022 - 14:10

Misschien is het ook beter om 2021 te verdringen, haha. Moet eerlijk bekennen dat ik mijn maandoverzichten nog eens bekeken heb hoor 😉 Ik schrok ook van de lange lockdown van vorig jaar. Laten we hopen dat 2022 ons meer goeds brengt.