De mooiste uitzichtpunten in Praag

by DutchieontheRoad
4 comments

In oktober ging ik op stedentrip naar Praag. Vijf dagen lang in mijn uppie op pad in de prachtige stad Praag. Wat een verrassend mooie stad en met name de uitzichtpunten vond ik de moeite waard. Praag is echt een openluchtmuseum en in ieder stadsdeel valt wel iets te ontdekken. Ik heb absurd veel kilometers gelopen in Praag en de nodige uitzichtpunten bezocht. Sommige uitzichtpunten zijn gratis en voor andere dien je een kleine entree te betalen. Ze zijn bijna allemaal even mooi, maar toch heb ik zo mijn favorieten. Daarom mag een lijst met de mooiste uitzichtpunten in Praag natuurlijk niet ontbreken.

Letna Park: het mooiste uitzichtpunt in Praag

Het uitzichtpunt vanaf Letna Park is mijn persoonlijke favoriet. Ik had geluk met het weer die dag want er was eigenlijk erg slecht weer voorspeld op de dagen dat ik naar Praag zou gaan. Gelukkig viel het mee en had ik twee dagen mooi weer en kon ik genieten van een aantal mooie uitzichtpunten in Praag.

Je bereikt Letna Park door vanuit het centrum de Moldau over te steken en vanaf de rivier loop je naar het uitzichtpunt via een aantal trappen. Ik was er in de herfst en de mooie herfstkleuren maakte het plaatje toch wel compleet. Letna Park is een heerlijke plek om even tot rust te komen en te wandelen. Het uitzichtpunt in Letna Park is gratis te bezoeken.

Praagse Burcht: geniet van het adembenemende uitzicht over Praag

Het uitzichtpunt bij de Praagse Burght was het eerste uitzichtpunt dat ik bezocht en op die plek viel ik als een blok voor Praag. Ik was lekker vroeg in Praag en daarom bracht ik meteen een bezoek aan de Praagse Burght want je kunt het maar gezien hebben. Buiten het feit dat de Praagse Burght een bezoek waard is, vind je er ook één van de beste gratis uitzichtpunten van de stad.

Dit enorme complex is een verzameling van paleizen, torens, musea en kerken. Wil je de gebouwen betreden, dien je entree te betalen, maar verder kun je gratis in en rond het complex wandelen. Zo kun je dus ook lekker ronddwalen door de prachtige tuinen van de Praagse Burght waar je een adembenemend uitzicht hebt over de stad.

Uitzichtpunten in Praag

Sint-Nicolaaskerk: één van de mooiste kerken in Praag

Dit uitzichtpunt was een pure toevalstreffer want eigenlijk was ik op zoek naar de hoofdingang van de Sint-Nicolaaskerk. Toen ik voorbij de entree was, zag ik al snel dat ik geen entree had betaald voor de kerk, maar voor een hele lange trap naar boven 😉 Oeps…dan loop ik ook maar naar boven, haha. De zuidelijke toren van de kerk is maar liefst 93 meter hoog en via 287 treden bereik je één van de mooiste uitzichtpunten van Praag. Je heb vanaf hier een prachtig uitzicht over de stad. De entree voor het uitzichtpunt is CZK 150 per persoon.

Na mijn bezoek aan dit uitzichtpunt vond ik uiteindelijk om de hoek de hoofdingang van de kerk waar mijn camera helemaal overuren ging draaien. Wat een prachtige kerk!

Sint Nicolaaskerk Praag

Karelsbrug Bruggentoren: het mooiste uitzicht over de Karelsbrug

Nadat ik al vele kilometers (20 km!!) gelopen had, besloot ik toch nog de Karelsbrug Bruggentoren te bezoeken. Waarom? Het was prachtig weer en de zon ging bijna onder. Mijn voeten deden zo ontzettend pijn, maar deze laatste stop kon er nog wel bij. Wat ben ik blij dat ik deze toren bij de Karelsbrug bezocht heb want dit is toch ook wel een grote favoriet.

Op de Karelsbrug is het altijd druk, zelfs in coronatijd. Wonderbaarlijk genoeg was ik één van de weinige toeristen die de toren beklom, ondanks dat de entree echt niet belachelijk hoog is. Vanaf deze toren heb je een fenomenaal uitzicht over de Karelsbrug en de Moldau. Ik kan je aanraden om deze toren te bezoeken rond zonsondergang. De entree voor de Karelsbrug Bruggentoren is CZK 150 per persoon. De Karelsbrug Bruggentoren is zonder enige twijfel één van de mooiste uitzichtpunten in Praag.

Mooiste uitzichtpunten in Praag

De klokkentoren Toren van het Oude Stadhuis

De Oude Stadstoren vind je op het plein in het oude centrum van Praag. Deze kerk staat vooral bekend vanwege de astronomische klok waar ieder uur grote groepen toeristen staan te wachten op een bijzonder schouwspel…althans…dat denken ze 😉 Maak snel een foto van deze klok en loop dan naar binnen voor het uitzichtpunt. Dat is namelijk wel de moeite waard.

Ik stond om klokslag 09.00 op de stoep en was de eerste bezoeker die dag. Dat betekende een lege toren voor Kelly en dat was geen straf. Het Oude Stadshuis is meer dan alleen de klokkentoren want je kunt ook diverse andere ruimtes bezoeken. Ook kun je de middeleeuwse kelders onder het Oude Stadhuis bezoeken, maar hier dien je wel een rondleiding voor te reserveren. Dit wist ik echter niet en daar kwam ik achter toen ik eigenlijk al klaar was. Daar baalde ik eigenlijk wel van, maar ik had geen zin in een rondleiding en vervolgens een tweede rondje te lopen. Ik betaalde overigens 225 CZK entree. Voor dit bedrag kun je de klokkentoren beklimmen maar ook de gotische kapel, statiezalen, ceremoniële zalen en de middeleeuwse kelders (alleen met rondleiding) bezoeken.

Mooiste uitzichtpunten in Praag

Petrinheuvel: de Eiffeltoren van Praag

Petrinheuvel is een heuvel net buiten het centrum van Praag. Eigenlijk was ik niet meer van plan om deze heuvel te beklimmen want ik vond dat ik wel genoeg geklommen had. De laatste dag kwam de regen met bakken naar beneden en dat was alles behalve motiverend om nog een uitzichtpunt te bezoeken. Echter klaarde het om 14.00 uur plotseling op en kon ik het toch niet laten. Ik nam mezelf voor de kabelbaan naar boven te nemen want ik had immers al genoeg kilometers gelopen.

Tja…toen bleek dat de kabelbaan buiten werking was, moest ik natuurlijk alsnog naar boven. Ik was immers niet voor niets naar dat punt gelopen. Het was een behoorlijke klim, maar wel de moeite waard. Vergeet onderweg niet om je heen te kijken en foto’s te maken, want eenmaal boven wordt je uitzicht geblokkeerd door de hoge bomen. Best lullig als je daar pas achter komt als je al boven bent. Het is maar dat jullie het weten. Ik wist het overigens wel.

Eenmaal boven kun een replica van de Eiffeltoren bezoeken (entree 150 CZK) waar je ook een prachtig uitzicht hebt over Praag. Ik heb de Petrin Toren overigens niet beklommen omdat ik wel klaar was met klimmen en al diverse foto’s had gemaakt vanaf Petrinheuvel.

Vanaf de Petrin Toren kun je lopend naar het Strahov Klooster waar je ook een mooi uitzicht hebt over Praag en meteen de prachtige Strahov Bibliotheek kunt bezoeken (aanrader).

Petrin Heuvel Praag

Klementinum: één van de mooiste bibliotheken ter wereld

Deze bibliotheek is een pareltje met de hoofdletter P. Ik stuitte heel toevallig op een online afbeelding en daags nadien ging ik meteen op zoek naar deze prachtige bibliotheek. Officieel mag je geen foto’s maken in deze bibliotheek, maar blijkbaar kan ik heel erg lief lachen want toen ik het vriendelijk vroeg, kreeg ik toch toestemming. In de toren bestudeerden wetenschappers Tycho Brahe en Johannes Kepler tussen 1600 en 1612 de positie van de planeten. Je bezoek aan deze wereldberoemde bibliotheek kun je afsluiten met een zeer fraai uitzicht over Praag. Ik had overigens geen idee van dit uitzichtpunt tot het moment dat de deuren in de toren open werden gedaan. Wow…nog een mooi uitzichtpunt in Praag. Ik betaalde 300 CZK entree voor Klementinum.

Uitzichtpunten in Praag

Dit zijn wat mij betreft de mooiste uitzichtpunten in Praag. Overigens zullen er nog meer uitzichtpunten zijn in Praag, maar die heb ik niet bezocht. Ben je een liefhebber van mooie uitzichtpunten? Dan ben je in Praag aan het juiste adres. Dit was mijn eerste bezoek aan Praag en ik was echt onder de indruk van deze prachtige stad en de mooie uitzichtpunten.

Zijn jullie wel eens in Praag geweest?